Wat is de beste grasmaai techniek ?

sindskort maai ik zelf het gras maar ik voel me zo stuntelig,
overal zie ik mooie rechte stroken maar als ik stofzui ga ik alle kanten op haha. dan zie ik weer ergens een paar plukken die ik vergeten ben.
en ik zit altijd met de verlengsnoer in de knoop.

Wat is de beste volgorde en manier om te grasmaaien.

ps, het gaat wel steeds beter hoor. 4 weken geleden voor het eerst gedaan en nu elke week doe ik de tuin.
Maar kan nog wel wat goeie tips gebruiken

Toegevoegd na 32 seconden:
stofzuig=grasmaai

13 jaar geleden
in: Tuin
4K

Het beste antwoord

Ik maaide vroeger al het gras van mijn oma en tegenwoordig doe ik het op dezelfde manier thuis. Je begint met de randen te knippen (kan tegenwoordig erg snel met zo'n kantenmaaier). Met de klok mee, zodat het afgesneden gras op de mat komt en niet door de tuin ligt. Dan maak je een een rondje met de grasmaaier langs de kanten en weer terug, een baan naar binnen opgeschoven.
Nu begin je aan 1 kant en maai je je tuin van links naar rechts en van rechts naar links met telkens een kleine overlap.
Doordat je buitenkant al gedaan hebt, heb je bij elke omkeer plek om te draaien. Als je snoer naast je laat en 'slim' draait, zit het snoer ook nooit in de weg.

Zo ziet je veldje er snel piekfijn uit en hoef je nergens nog heen omdat je 3 sprietjes vergeten bent. Teruglopen doe ik niet, enkel nadat ik de opvangbak geleegd heb, om de restjes op te zuigen.

Veel succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je van voor naar achteren maait, zie je veel sneller als je scheef gaat. VLNR zie je dat niet/minder. Een steeds kleinere cirkels maken ziet er ook niet zo goed uit.

(elke week maaien? eens per 2-3 weken, hooguit).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik doe het zo....
Snoer over mijn schouder en maak rechte banen.
Dus heen en waar je gestopt bent, een maaierbreedte opzij en weer terug maaien.
Heb je dit helemaal klaar, dan ga ik ook nog eens over de breedte.
Precies zo, heen en een maaierbreedte terug, maaierbreedte heen etc.
Snap je het nog?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zig zag maaien en elke volgende baan ietsje overlappen op de vorige. Ben je in een keer klaar. Als je een grillig grasveld hebt maai dan eerst de zo grootst mogelijke rechthoek en dan alles wat nog over is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk maakt het niet uit hoe je maait. systematisch maaien, zodat je rechte banen krijgt is alleen esthetisch van belang. het is mooier als je daarvan houdt. het zal zeker mooi staan in een systematisch aangelegde (en onderhouden) tuin.
als ik jouw vraag zo lees, vermoed ik, dat jij niet zo van systematisch bent/houdt. zit ik er ver naast als ik zeg dat jouw tuin een "georganiseerde rotzooi" is (en dat is geen belediging, mijn tuin kan ook het beste zo omschreven worden). in dat geval is het zelfs niet mooi. daar hoort geen strak in banen gemaaid gazon in thuis.
dan is het alleen belangrijk dat het gemaaid is. dat het groen is en dat het gras goed ontwikkeld is. Ik maai het door eerst drie keer aan de randen van het gazon rond te maaien in een steeds nauwer wordende omlijsting. daarna maak ik het karwei af door in de lengte op en neer te gaan maaien. ik schuif wel steeds een breedte van de maaier op, maar dat heft alleen een praktische reden.
succes er mee en doe vooral waar je zin in hebt, laat je niet leiden door wat anderen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het snoer aan je riem en van buitenom naar binnen. Als een oneindige vierkant/cirkel/spiraal. En af en toe even omdraaien, anders kan je niet meer lopen door het snoer om je benen heen.