Kan ik schilderen op nieuw bepleisterde muren?

We willen onze nieuwe woning schilderen voor dat we verhuizen maar de de bepleisterde muren moeten volgens verschillende bronnen eerst een jaar drogen. Is dat zo?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Hoi Jore, het is absoluut niet zo dat gepleisterde muren een jaar lang moeten drogen!(Tenzij jullie nieuwe huis een plaggenhutje in een moeras is misschien) ;)
De echte droogtijd ligt meestal ergens tussen de 2 tot 6 dagen, maar in mijn ervaring kun je vrijwel altijd al na 32 uur beginnen met overschilderen. Wat voor soort pleisterwerk is het? MP75 of roodband? Of iets anders?
Wat wel vaak gezegd wordt is dat het verstandig is om in nieuw gebouwde huizen pas na zoveel maanden te beginnen met stuccen, omdat het huis dan pas "uitgewerkt" zou zijn en je op die manier scheuren in het pleisterwerk zou voorkomen, misschien is daardoor de verwarring ontstaan? Overigens geloof ik niet dat dit op moderne nieuwbouwhuizen in combinatie met moderne stuc/pleister nog helemaal van toepassing is, dus maak je niet meteen zorgen over jullie gepleisterde muren.
Ik kan je meerdere bronnen op internet laten lezen die hetzelfde zeggen, maar die zijn net zo betrouwbaar als ik want ze spreken gewoon uit eigen ervaring, dus dat voegt weinig toe.
Als je er niet helemaal vertrouwen in hebt neem dan twee weken (ook als is dat wel erg ruim genomen in dit jaargetijde), maar zeker geen jaar! Dat slaat echt nergens op.

Heel veel succes, en stel gerust meer vragen als je twijfelt!

David
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Stucwerk drogen moet op de juiste manier gebeuren om problemen zoals scheuren in het stucwerk te voorkomen. Stucwerk bestaat uit een groot gedeelte uit water wanneer het net is aangebracht. De exacte hoeveelheid water hangt af van het mengsel wat is gebruikt om te stucadoren. Nadat het stucwerk af is moet dit vocht gaan verdampen en uit het stucwerk trekken. Hoe lang het duurt voordat je stucwerk droog is hangt van meerdere factoren af. De verschillende factoren die de droogtijd van stucwerk bepalen zijn de volgende:
Materiaaldikte
Samenstelling van stuc
Omgevingstemperatuur stucwerk
Luchtvochtigheid in de ruimte
Ventilatie van de ruimte
Materiaaldikte: De dikte van het aangebrachte stucwerk is alles bepalend voor de droogtijd. In de regel geld hoe dikker de laag met pleister hoe langer het duurt voordat al het vocht er uit is
Samenstelling van de pleister die wordt gebruikt: Elk type pleister heeft een aparte bijzondere samenstelling die specifiek wordt afgestemd op het te stuccen oppervlak en op de ruimte waar het stucwerk wordt toegepast. De hoeveelheid vocht in het mengsel bepaald onder andere de lengte van de droogtijd
Omgevingstemperatuur stucwerk: De temperatuur van de ruimte waarin is gestuukt is erg belangrijk. Het moet het liefst niet te warm of te koud zijn. Veel mensen zetten de verwarming op vol om het stucwerk sneller te laten drogen. Door dit te doen droogt het stucwerk inderdaad sneller, maar ontstaat er ook een verhoogde kans op scheuren in het stucwerk. Het beste is om een constante temperatuur te genereren van 20 graden in de ruimte. Het is verstandig om dit te overleggen met een professional.
Luchtvochtigheid in de ruimte: Zorg ervoor dat de gestuukte ruimte voldoende wordt geventileerd zodat het vocht kan worden afgevoerd. Doordat het water verdampt zal het in de lucht gaan hangen en heeft het een uitweg nodig anders blijft de ruimte vochtig. Hoe droger de lucht hoe sneller het stucwerk zijn vocht kan afgeven.

Als de gepleisterde muur helemaal droog is, dan kun je hem gaan schilderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
-1 Antwoord is 1 op 1 knip-en plakwerk uit bron.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, soms krijg ik mijn antwoord niet goed omschreven uit mijn hoofd en is het beter je antwoord te kopiëren. Wel bedankt voor je uitleg van de min, dat waardeer ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij ons was de badkamer na 8 dagen schilderklaar, toen was het stucwerk droog. Maar als de laag dikker was aangebracht had dat langer geduurd.