Mag de verhuurder van je studentenkamer je contract opzeggen vanwege 1 wiet plant in die ik in mijn kamer wil zetten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.1K

Het beste antwoord

Teelt voor eigen gebruik

Kun je bij ontdekking van de teelt voor eigen gebruik uit je woning worden gezet? Dat is een lastige vraag. Als je de rechtspraak analyseert, valt op dat er (helaas) nog steeds aanzienlijke verschillen waar zijn te nemen. Dat begint al bij justitie. De Aanwijzing Opiumwet van het Openbaar Ministerie laat zien dat justitie niet optreedt tegen de teelt van niet meer dan 5 hennepplanten door een meerderjarige voor uitsluitend eigen gebruik. In sommige arrondissementen zetelen Officieren van Justitie en Politierechters, die nog menen dat deze uitzondering alleen geldt voor 5 kleine plantjes op de vensterbank. Over het duidelijke gebrek aan groene vingers dat tot deze opvatting leidt, zal ik het nu niet hebben. Meestal denkt de rechter hier gelukkig anders over.

De huurder die niet meer dan 5 planten teelt is niet bedrijfsmatig bezig. Als hij daarbij geen gevaar, geen hinder en ook geen risico voor het ontstaan daarvan veroorzaakt, wordt hij in de meeste gevallen na ontdekking niet uit zijn woning gezet.

Toegevoegd na 55 seconden:
Hij mag het doen, maar voor de rechter heeft hij absoluut geen kans; hoe meer jij om de plant heenzet, hoe sterker de verhuurder staat. Maar een plantje in de vensterbank is geen reden tot uitzetting.

Toegevoegd na 31 minuten:
Een enkele plant is dus GEEN reden om het huurcontract op te zeggen: Bij de rechter zal je als je een enkele plant in de vensterbank hebt staan, gewoon gelijk krijgen. Hoe meer het op een kwekerij voor commercieel gebruik gaat, hoe minder kans je hebt om te blijven wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, dit mag hij niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als in het contract staat dat dat niet mag. Ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ondertekent hebt dat dit soort praktijken niet gewenst zijn kan hij deze besluit maken ja, mocht het niet in het contract vermeld staat weet ik het niet.

Maar kom op, dit spreekt toch voor zich?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de verhuurder mag jou er niet uitzetten, aangezien het legaal is wat je doet.
Zolang je niet voor overlast (geur bijvoorbeeld) zorgt, heeft de verhuurder juridisch geen voet om op te staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat mag hij.

Wietteelt, ook al is het maar 1 plant, blijft primair illegaal.

Zoals ik al aangaf in een reactie, verkijk je niet op het gedoogbeleid vanwege een paar planten voor eigen gebruik, dit wordt door het OM gedoogd, maar is dus in het beginsel uiteraard illegaal, anders kan je nooit spreken van een gedoogbeleid.

Het OM zal er niets mee doen, maar de verhuurder kan dat wel. Wietplant(en) aanwezig, is een geldige reden om de huurovereenkomst te ontbinden.

Toegevoegd na 58 minuten:
Nog al wat onduidelijkheid in mijn antwoord merk ik:

Ja hij mag het doen. Hij heeft een geldige reden om de procedure te starten om het contract te ontbinden.

Gaat hij deze procedure winnen als het voor de rechter komt? Waarschijnlijk niet, gezien het gedoogbeleid, maar dat is niet de vraag, de vraag is of hij dat mag doen. En het antwoord erop is JA.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verhuurder heeft wettelijk gezien geen rechten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk wel! Hij heeft reden om een civiele procedure op te starten met als aanleiding de wietplant. Een primair strafbaar feit. Of hij wint is een tweede, maar daar gaat het niet om. Dus ja, hij mag dit doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan wachten we maar af en hopen het ooit te horen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Bessy, zie de reactie bij Smarty91. Hij heeft zelf een maatje gehad die dat is overkomen. Gelukkig en logisch heeft de rechter dit ontbonden, maar nogmaals, voor een verhuurder is het bezit van wietplant(en) een reden om het contract te (laten) ontbinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Je hebt helemaal gelijk T74
van de politie of wet (geen idee) mag je niet meer als 5 wietplanten in je huis/appartement maar als je politie het ziet neemt ie ze mee. meet weet ik niet :)