huis in 1 keer kopen (genoeg geld voor) of toch hypotheek nemen?

Woningbouwvereniging biedt ons huurders aan om woning waarin we nu wonen te kopen. Door erfenis is er voldoende geld om dat te doen (en dan houden we nog spaargeld over). We hoeven dus niet te lenen (geen hypotheek). Is dit (financieel) gezien verstandig? Lijkt me dat als een woning compleet betaald is, dat dat goedkoper is dan hypotheek te moeten betalen. Is dat zo?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kent die spotjes toch wel? 'Geld lenen kost geld' nou een hypotheek is een lening... het lijkt mij goedkoper het huis in
één keer af te betalen.... Tenzij je een belegging kent die meer rendement oplevert dan je aan hypotheek rente moet afdragen.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat lijkt mij ook, maar sommigen zeggen dat ik hierdoor belastingtechnisch weer voordelen mis (hypotheekrente aftrek en dat soort zaken). Maar mij lijkt het dat die (belasting)voordelen niet opwegen tegen het moeten lenen en af moeten lossen van lening plus rente.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mist inderdaad een belasting voordeel en dit is inderdaad minder dan wat je moet betalen aan hypotheekrente.
paulus811
9 jaar geleden
Bedenk alleen of je het geld niet ergens anders voor wil gebruiken zoals auto of boot. Als je daarvoor zou moeten lenen, kan (hoeft niet, afhankelijk van hoogte lening en kosten) het voordelig zijn om een stukje hypotheek te nemen.
fisbel
9 jaar geleden
Geen hypotheek is in de situatie van de huidige lage rentestand vrijwel altijd te adviseren. Een kleine hypotheek nemen is eveneens niet te adviseren vanwege het fiscaal voordeel dat er geen bijtelling eigenwoningforfait plaatsvindt als er geen hypothecaire schuld is.
https://www.eigenhuis.nl/downloads/hypotheek-financieel/wet-hillen.pdf U kunt in de rekenmodule van berekenhet.nl uitrekenen of wel of geen hypotheek nemen c.q. aflossen voordelig is. Zie: http://www.berekenhet.nl/modules/wonen/hypotheek-aflossen-of-niet.html
Thecis
9 jaar geleden
Neem contact op met een fiscaal analist of iemand van Vereniging Eigen Huis en laat het je eens voor rekenen. misschien dat het je een paar euro kost om dat te laten doen, maar dan heb je direct de meest aantrekkelijke situatie wat je waarschijnlijk aanzienlijk meer bespaart dan wat het advies je kost.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de lange termijn is geen hypotheek hebben veel beter. Ik zou dit daarom aanraden.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja iemand van Eigen Huis is verstandig. Het is schadelijk voor hun imago om je verkeerd voor te lichten, anders dan bij een hypotheker bijvoorbeeld.

Antwoorden (3)

Reken maar uit:
wat is de rente wat je zou krijgen over de erfenis?
wat is de vermogensbelasting die je moet betalen over die erfenis?
(op dit moment ga je waarschijnlijk meer betalen dan dat je aan rente krijgt)
laten we voor het gemak dit op 0 zetten, dus 0 rendement op spaargeld.

Wat betaal je aan rente over een eventuele hypotheek en hoeveel kan je aftrekken.
Ik neem even aan dat jullie niet in een hoge belastingschaal zitten, aangezien jullie huren van een woningbouwvereniging.
Aanname: jullie krijgen 30% van de rente terug.
Dus jullie zouden netto 70% betalen.

Het huis afbetalen is dus goedkoper. (en dat is bijna altijd zo)

Daar komt nog bij dat het minder risico met zich mee brengt.
Let wel op dat er genoeg geld over blijft voor groot onderhoud.
Een kleine hypotheek van bijvoorbeeld 20.000 kan dan handig zijn om dan wat spaargeld te houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
@Jackd:
T.a.v. het advies om een kleine hypotheek aan te houden. Nooit van de Wet Hillen gehoord? Zie: https://www.eigenhuis.nl/hypotheken-financien/belastingen/inkomstenbelasting/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar hoe lang zal ie nog bestaan?
http://www.hypotheekvisie.nl/nieuws/politieke-partijen-en-de-hypotheekrenteaftrek
Zowel de aftrek als de Wet Hillen. Mijn advies was vooral bedoelt om wat achter de hand te houden als nu al aannemelijk is dat er over een paar jaar 10.000,- aan kosten voor een nieuw dak aankomen.
Wel of geen hypotheek is van veel factoren afhankelijk. Een aantal daarvan zijn in eerdere beantwoordingen op deze vraag al meegenomen. Van belang is o.a. je leeftijd, heb je pensioen opgebouwd, je inkomen en het huidige vermogen, eventuele schulden die je hebt. Bedenk dat de rente nu laag is, maar in de toekomst kan stijgen. Als je later geld moet lenen is dat een kostbare aangelegenheid. Heb je kinderen? wil je die kinderen later financieel helpen bij studie o.i.d.?
Je moet rekening houden met de vermogensrendementheffing. Zie eerder antwoord. de heffing is effectief bij een vermogen (twee personen) van meer dan 40.000 euro 1,2%. Als de rente ook rond dat percentage zit is het rendement inderdaad nihil. Maar wat als de rente gaat stijgen?
De wet Hillen simpel uitgelegd: Woningwaarde € 150.000, dan is de bijtelling circa 1.200 euro. Stel je hebt een kleine hypotheek van 20.000 euro tegen 4% rente. De rente per jaar is € 800,-. Gevolg: bijtelling is nul, maar ook geen aftrek hypotheekrente.
Stel de hypotheek is 40.000 euro tegen 4% dan is de rente 1.600. Bijtelling 1.200 euro. Per saldo kun je dan 400 euro rente aftrekken tegen - bijvoorbeeld 30% - levert een teruggaaf op van 120 euro.

Waar je ook rekening mee moet houden als je kiest voor een hypotheek in combinatie met spaargeld: vermogen kan invloed hebben op zorgtoeslag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De baas van De Hypother zei jaren geleden al tijdens een feestje: de beste hypotheek is geen hypotheek! Die hint heb ik opgevolgd, nu al 10 jaar hypotheekvrij. Geen hypotheek betalen betekent dat je geld over hebt om andere dingen te doen: 2e huis kopen in een warm land, oldtimer rijden, buiten de eten, enz.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hypotheekrenteaftrek wordt elk jaar minder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Geen hypotheek betekent ook: geen huurwaardeforfait betalen.