Het antwoord op jouw vraag is eigenlijk heel eenvoudig:
Nee, er is geen 'vast-opslagpercentage' op de waarde van een huis wat als vraagprijs gehanteerd wordt.
De vraagprijs wordt, meestal, gebaseerd op de te verwachten opbrengstprijs.
Stel je hebt een huis wat € 220.000,-- waard is. Je kan dan een opslag nemen van 5% (€ 11.000,--) wat een vraagprijs zou opleveren van € 231.000,--.
De vraag is of dat dan een goede (tactische) vraagprijs is?
Ik denk van niet. Er speelt namelijk ook iets anders. Zoeken op internet... veel websites zoals Funda.nl hebben een zoeksleutel per € 25.000. Veel mensen zoeken op dit soort sites een huis welke past bij het budget wat men heeft. Heb je € 230.000 maximaal te besteden dan zal men meestal je woning wel vinden. Maar iemand die € 220.000, of wellicht iets minder, te besteden heeft zoekt wellicht niet boven die grens. Deze mensen vallen wel binnen de doelgroep van het huis in dit voorbeeld.
Opslagpercentages van 10-20% kennen we uit vroeger tijden en die zijn ver achterhaald. Biedingen van 10-20% onder de vraagprijs zien we tegenwoordig wel wat meer. Helaas voor deze bieders komt dat maar zelden tot een transactie met een dergelijke bieding.
Goed, een ander voorbeeld voor de huidige marktomstandigheden (realistisch):
Stel je huis is €220.000,-- waard. Neem een vraagprijs die 'kort' bij de waarde van je huis ligt. In dit geval zou € 224.900,-- een goede prijs kunnen zijn. Hierdoor is de groep zoekers groter en zul je in het begin veel meer bezoekers krijgen. Veel bezoekers (vraag) die welwillend zijn om te kopen kunnen ervoor zorgen dat iemand sneller genegen is een bod uit te brengen. Vaak heeft men het gevoel tegen een buitenkans aan te lopen en is men gretig om te kopen. Dit kan versterkt worden door bezichtigingen op dezelfde dag achter elkaar uit te voeren, in plaats van verspreid over de week.
Hierdoor kan de opbrengst groter zijn dan verwacht. Het kan dan zelfs voorkomen dat men in deze markt voor de vraagprijs koopt. Uiteraard is dit alleen bij de courante woningen (de 'krenten uit de pap')
Het is een wat langer verhaal geworden, maar ik hoop dat je er wat aan hebt!
Uiteraard is de klant uiteindelijk degene die de prijs bepaald, dus diversiteit in vraagprijs bij dezelfde en gelijksoortige woningen komt altijd voor.