Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil een huisgenoot, maar hoe begin ik eraan?

Aangezien ik een voldoende groot huurhuis woon, wil ik graag een huisgenoot om de kosten (maar ook wat plezier) mee te delen. Maar ik zit met massa's vragen:

a)
Wat voor gevolgen heeft dit?
- voor mijn belastingen
- juridisch (huurgeld, aansprakelijkheid, brandverzekering, wat ingeval van verhuis of onenigheden)
- ...

b)
Hoe zoek/vind je een huisgenoot die niet uit je kennissenkring komt?

c)
Kan ik eisen stellen? Bv. niet roken (vóór ik iemand accepteer)

d)
Hoe stel je een contract op voor een huisgenoot?

e)
Wat kan je delen naast de badkamer en keuken? Wasmachine, meubilair?

f)
Hoe los je onenigheden op zoals over slordig zijn of vuil, luidruchtig, problemen over gebruik van gemeenschappelijke dingen, ...?

g)
Welke rechten heeft mijn huisgenoot, kan die mij uiteindelijk dwingen te verhuizen of blijf ik als oorspronkelijke huurder "baas"?

h)
Moet mijn huisbaas op de hoogte worden gesteld als ik een huisgenoot neem?

i)
Moet ik mijn huurcontract met mijn huurbaas wijzigen? Of betaalt de huisgenoot zijn/haar deel van de huur rechtstreeks aan mij?

j)
Hoe bereken je eerlijk hoeveel ieder betaalt aan huurgeld?

k)
Hoe bereken je de elektriciteitskosten? Stel dat de huisgenoot veel meer verbruikt dan ikzelf?

l)
Enzoverder....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben dat ook van plan, maar op een andere manier dan gebruikelijk. Ik wil niet iemand die er elke dag is, maar de te verhuren kamer af en toe aan toeristen verhuren. Je kunt zelf je prijs bepalen, en ook wanneer je wilt verhuren. Meestal voor een paar dagen, net wat je zelf wilt en hoe het uitkomt. Ik ben er net zelf mee begonnen, heb net de eerste boeking binnen, en nu is het afwachten hoe het zal bevallen. Maar ik vermoed goed, juist omdat je met minder verhuur toch aan dezelfde som kunt komen en zo heel wat meer privacy overhoudt. Dit is de site: Bronnen:
- www.airbnb.com

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Verhuur eerst gewoon eens een kamer, met gebruik van keuken, douche,toilet (+ wat je evt. verder ter beschikking wilt stellen). De afspraken leg je vast in een kamerhuurcontract (standaarddocument). Lees eerst wat meer info:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/kamerverhuur

Je kunt altijd later nog voor een vorm van samenwonen kiezen (als het bevalt). Maar dan zijn de consequenties aanmerkelijk groter voor je financiele cq privesituatie, omdat er dan feitelijk sprake is van een "gezamenlijke huishouding" met die andere persoon.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding