Wat zijn de regels voor het verhuren van 1 kamer in een koophuis?

3 maanden geleden
Inekez1
3 maanden geleden
Je geeft wel heel weinig informatie voor een goed antwoord. Maar heel veel vindt je al op deze site. Stap 1: zorg voor toestemming van de hypotheekverstrekker. Als die de verhuur niet toestaat, is de rest van de informatie niet relevant voor jou. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-verhuren/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-weten-als-ik-een-hospitakamer-wil-verhuren
Vortexxx
3 maanden geleden
Ik begrijp dat je de vraag stelt n.a.v. uitzending van Radar wat deels gewijd was aan jouw vraag, kijk 'm even terug en raak geïnformeerd, het was afgelopen maandag NPO2 om 20:26 Geen dank.
erotisi
3 maanden geleden
Verhuur voor korte tijd
Verhuurt u een kamer voor een korte tijd, bijvoorbeeld aan toeristen? Dan moet u over de huuropbrengsten belasting betalen. Lees daarover meer bij Tijdelijke verhuur eigen woning. Verhuur voor lange tijd
Verhuurt u voor een langere tijd, bijvoorbeeld aan een student? Dan betaalt u geen belasting over de huur als u voldoet aan de voorwaarden van de zogenoemde kamerverhuurvrijstelling. U hoeft uw huuropbrengsten dan níet aan te geven. En u doet op dezelfde manier aangifte voor uw woning als wanneer u geen kamer zou verhuren. Voorwaarden voor kamerverhuurvrijstelling
Uw totale huuropbrengsten in 2024 zijn niet meer dan € 5.998. Voor 2023 was dit € 5.881. Dit is inclusief alle extra vergoedingen die met de verhuur te maken hebben. Bijvoorbeeld voor energiekosten of het gebruik van wasmachine en droger.
De kamer die u verhuurt, is een deel van uw eigen woning en geen zelfstandige woning.
U staat de hele huurperiode ingeschreven bij de gemeente op het adres van uw h

Antwoorden (1)

1, Als op de koopwoning geen hypotheek staat, ben je vrij om 1 kamer te verhuren. Wel heb je toestemming nodig van de gemeente in verband met de verhuurvergunning.
2. Als op de koopwoning een hypotheek staat, moet je bij het verhuren van 1 kamer toestemming vragen aan de hypotheekverstrekker. Bovendien heb je toestemming nodig van de gemeente in verband met de verhuurvergunning.
3 maanden geleden