Na hoeveel tijd na het beëindigen van een contract met een huizenmakelaar heeft deze geen recht meer op courtage als een voormalige klant alsnogkoopt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet dit absoluut niet zeker, maar er staat me bij dat er een jaar tussen moet zitten. Tussen de huidige verkoper en een volgende/ ándere verkoper... en dat kan dus ook de eigenaar zijn, lijkt mij .

Het beste antwoord

Dat hangt een beetje af van het bepaalde in de Algemene (Verkoop) Voorwaarden dat de verkopende makelaar hanteert en waaraan de opdrachtgever zich dan heeft geconformeerd.
Wettelijk gezien mag een makelaar een verkoop die plaats vindt binnen zes maanden na afloop van de opdrachttermijn, dit als een gevolg van zijn inspanningen beschouwen en daarvoor een courtage in rekening brengen, tenzij de verkoop het gevolg is van een opdracht aan een direct opvolgende makelaardij.
Dan is deze gerechtigd de courtage te ontvangen.

E.e.a. is geregeld in de Algemene Voorwaarden voor Particulieren en daarin staat ook welke termijn een Opdrachtgever in acht moet nemen nadat een opdracht om welke reden ook wordt teruggenomen.
Dit geldt overigens niet als de makelaardij de opdracht teruggeeft aan de opdrachtgever. In dat geval is de verkoper vrij van elke courtageverplichting.

Maar het kan idd. voorkomen dat een te verkopen object na een bepaalde tijd bij een makelaar geen gewenst resultaat oplevert en dat de verkoper na deze periode zijn opdracht terugtrekt zonder deze bij een andere makelaardij aan te melden.
Dat mag allemaal maar is niet zondermeer vrijblijvend.

Als dan in de periode direct daarna alsnog een koper gevonden wordt en er een verkoop plaatsvindt dan mag de voormalige makelaar dit nog wel claimen als zijnde een gevolg van diens inspanningen, ook al staat hij verder buiten de afhandeling van de transactie.
Immers, hij kan terecht claimen dat door zijn inspanningen bekend is geworden dat het object te koop stond en hij de relevante informatie door middel van advertenties en/of website publicaties in opdracht van de verkoper heeft aangeleverd.

Vindt de verkoop na deze termijn van 6 maanden plaats dan heeft de voormalige makelaardij geen recht meer op courtage vergoeding van geen der verkopende of kopende partijen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb ernaar gehandeld. Dank voor het advies.