Hoe zit het met een mondelinge toezegging bij een verkoper van een huis?

Ik had een appartement gezien met een klein aanplakbiljet op de vierde verdieping. Er stond niet op te koop, maar wel heel klein een telefoonnummer.

Ik heb dat nummer gebeld en bleek de woningbouwvereniging,

De man die daar werkt had gezegd dat het nog niet te koop stond en dat het nog geinspecteerd moest worden en nog door een makelaar geschat moest worden. (ze verkopen het als er een huurder uit vertrekt)

Hij zegde toe mij te bellen zodra alles geinspecteerd zou zijn en bij de makelaar klaar zou zijn.

Vorige week nog bij die woningbouwvereniging geweest en weer een andere medewerkster van de verkoop gehad. Nogmaals mijn telefoonnummer en mail doorgegeven en ze zou het doorgeven. Vandaag weer gebeld en wat blijkt? De medewerker had het al verkocht.

Ik krijg hier een nare bijsmaak van, omdat ik me af vraag wat eigenlijk zo'n belofte inhoud?

Kan het zijn dat deze medewerker het misschien aan een vriend of zo verkocht heeft en hij eht vervelend vond dat ik zo snel dat kleine aanplakbiljetje gezien had? Hij was toen al leek het verbaasd dat ik dat biljet gezien had zo hoog.

Maar hoe zit dat eigenlijk met zo'n mondelinge toezegging? Ik heb wel en mail gezonden naar de directeur van die woningbouw en gemaild wat er gebeurd is?

Meneer zei dat ie volgende keer zal bellen, maar hoe kan je zo'n man nog vertrouwen vraag ik me af als beloften toch niet nagekomen worden?

mag hij zo'n mondelingen toezegging doen?

vr gr Gonna

8 jaar geleden
1.5K
ronron1212
8 jaar geleden
Ik weet niet wat je nu bedenkt maar de verkoop wordt niet door een medewerker zo maar geregeld daar zijn procedures voor binnen de organisatie.
ronron1212
8 jaar geleden
De verkoop gaat ook nog eens langs bij een notaris en hier moet van de organisatie ten alle tijde iemand voor de organisatie tekenen die daar bevoegd voor is.
gonna
8 jaar geleden
Ja dat snap ik ook wel. Maar het appartement heeft geen moment op de site gestaan van de woningbouwvereniging. En daar staan meer koophuizen op. Als de medewerker verkoop dus zegt dat het nog in de verkoop moet komen dan vraag ik me af waarom het dan niet op de site heeft gestaan. Ik heb iedere dag in de gaten gehouden of het daar op kwam te staan voor de zekerheid. Dat is toch vreemd dat ie mij zou bellen zodra het in der verkoop zou komen en dat terwijl hij toen zei dat ik gebeld zou worden. Het is zijn werk bij de woningbouw het verkopen van huizen die ze weg doen.
ronron1212
8 jaar geleden
Misschien heeft de huurder zelf wel besloten om het toch te kopen.
gonna
8 jaar geleden
Nee want die was er juist al uit. Alles was leeg en kaal.
gonna
8 jaar geleden
en bovendien had de verkoopmedewerker nog gezegd dat het nog geinspecteerd moest worden en dat het vervolgens nog getaxeerd moest worden.En dat het dan i de verkoop zou komen Een huurder gaat er niet eerst uit om het vervolgens te kopen. Dat heb ik nog nooit gehoord. Ik snap niets van deze gang van zaken.Zo hoort het toch niet te gaan.
ronron1212
8 jaar geleden
Dat kan ik zo niet bepalen ik weet niet wat de afspraken binnen het bedrijf zijn of zijn geweest over deze woning.

Het beste antwoord

In vrijwel alle situaties is een mondelinge overeenkomst rechtsgeldig.

Een van de zeldzame uitzonderingen is het kopen/verkopen van een huis. Een koopovereenkomst is pas geldig als deze door beide partijen getekend is.

Mondelinge toezeggingen zijn dus bij de voorgenomen aankoop van een huis "niets waard".
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Het gaat omdat er gebeld zou worden niet om de toezegging van koop
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron: "Het gaat omdat er gebeld zou worden niet om de toezegging van koop" Iets met appels en peren? Het gaat om een belofte, en of dat nou de koop betreft, of een toezegging, of een melding dat de woning op de markt komt doet er niet zo toe.... je zegt mondeling iets toe, en je komt je afspraak niet na.... dat is het een beetje.
ronron1212
8 jaar geleden
@j4ck1nth3b0x Ja dat gebeurt wel vaker en dat is nu eenmaal niet anders. Een belofte vergeten niet netjes maar niets aan te doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelfs als de handtekeningen onder de aan- en verkoopovereenkomst zijn gezet dan is er ook nog de wachttijd van 3 werkdagen, waarbinnen de koper zonder verplichtingen de overeenkomst kan annuleren. .

Andere antwoorden (1)

Normaal gesproken is volgens de wet een mondelinge overeenkomst ook geldig. Echter, in dit geval is de persoon die de toezegging (of althans wat jij hebt geinterpreteerd als een toezegging) daartoe vermoedelijk helemaal niet bevoegd geweest, en dan heeft het net zo veel kracht als wanneer ik of de buurman het zou toezeggen. Alleen degene die bevoegd is zou mondeling een overeenkomst met je kunnen afsluiten.

Heel lullig dus, in dit geval, maar ik vrees dat je geen poot hebt om op te staan. En inderdaad, het vertrouwen is natuurlijk wel geschaad nu. Wellicht kun je beter de regie in eigen hand houden en ZELF regelmatig er achteraan bellen ; op een gegeven moment weet hij misschien WEL wie je bent, of bel je precies op het juiste moment.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
De mondelingen toezegging om gebeld te worden heeft ook nog steeds niets met de verkoop van het huis te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, dat al helemaal niet, Is gewoon een onbetrouwbaar of vergeetachtig of chaotisch of ongeinteresseerd persoon dan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies! Waar je mondeling een afspraak over hebt gemaakt, is eigenlijk alleen maar om terug gebeld te worden. Helaas worden telefoon gesprekken wel vaker ontkend. Neem daarom zelf maatregelen, zoals: - Noteer voor en achternaam van degene aan de telefoon + datum en tijd. Schrijf een kort verslagje van wat er gezegd is. Citeer belangrijke toezeggingen daarbij. - Vraag altijd om een bevestiging per MAIL van hetgeen wat afgesproken is in het gesprek. Heb je omstreeks 16:55 uur nog niets in je inbox, stuur dan zelf een bevestiging van het gesprek.... .... Naar aanleiding van het telefonisch contact van vandaag met uw medewerker "mevr. Truus onbetrouwbaar" om .. : .. uur, stuur ik u hierbij als bevestiging een verslag van het besprokene. Ik heb verzocht om mij......etc. En Truus onbetrouwbaar heeft mij het volgende toegezegd........ citaat van Truus.... Ik vertrouw erop dat deze afspraak nageleefd wordt... zoiets..... Vraag om een leesbevestiging! Vaak wordt deze gegeven alvorens de mail gelezen wordt. Die heb je dan maar vast in de pocket :) Zelf zou ik dan nog zeggen dat ik het eerste bod wilde doen, zodra dit kan.
flyingcrow
8 jaar geleden
MKB ik zou je graag een plus geven voor deze goede reactie!