Waar moet je op letten bij het bezichtigen van een koophuis?

Als je een huis wilt kopen en een bezichtiging hebt, waar moet je dan vooral op letten? Hoe vind je verborgen gebreken en de daarbij behorende kosten? Wanneer weet je of je een bod moet uitbrengen of niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (8)

er zijn wat sites zoals de vernigign eigen huisen de Consumenten bond die daar tips over geven

Toegevoegd na 2 minuten:
jje kunt door de vereniging Eigen huis een aankoopkeuring laten doen.

Neem ook iemand mee die mee kan kijken en niet net als jij graag DAT huis wil hebben
die kijkt heel anders
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op z'n minst zou ik een ervaren bouwkundige meenemen, want m.b.t. bouw(technische)zaken zijn makelaars maar zeer beperkt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet meteen of je een bod wil uitbrengen. Dat is namelijk als je het huis binnen loopt en meteen verkocht bent. Anders zou ik het niet doen.

Verborgen gebreken zijn niet te zien. (daarom heet het ook verborgen) en komen vaak later aan de orde. Hier heb je echter rechten in en vaak kun je weken later nog aanspraak maken op de verzekering van de ander daarvoor.

Let vooral op scheuren en waar ze vandaan komen. Als de muren slecht zijn is dat vaak een teken dat er meer aan de hand is.

Als er houten kozijnen zijn, klop er dan even op en kijk of die niet rot zijn (dan klinkt het hol). kijk ook in de hoekjes of er vocht in het hout zit.

Kijk even bij de voordeur in de kruipruimte (of die er is) en of daar water in staat (dan lekt het ergens of komt er water door de muur).

Kijk of de deuren en kasten die blijven goed sluiten. Gaat dat zwaar of klemt het? dan kan het zijn dat het huis aan het verzakken is of dat de deuren slecht zijn.

Als een huis wat ouder is (rond 1900 - 1940) dan is de kans groot dat de scheuren/verzakkingen niet meer verder optreden. Het is dan stabiel.

Kijk naar de stoppenkast. Meer dan 3 groepen en een aardlekschakelaar is wel prettig.

Is er CV aanwezig? kijk even naar de leeftijd van de CV ketel. 1995 begint al oud te worden.

Kijk naar de buurt. Ligt er veel rotzooi, wat voor auto's staan er en probeer met de buren te praten. Vraag naar de locatie van winkels, scholen enz. De makelaar zal hier waarschijnlijk over liegen. (alles is altijd in de buurt).

probeer van te voren te zoeken voor wat voor prijzen ander huizen gekocht zijn daar. Volgens mij is dat wel op te vragen.

Kijk naar de aanwezigheid van openbaar vervoer en de afstand tot de snelweg.

Breng nooit een bod uit wat gelijk is aan de prijs waar je het voor wil komen. Als iemand 200.000 vraagt voor een huis en je wilt het voor 190.000 kopen, ga dan op 180.000 zitten. Dan kom je vaak in het midden uit.

Als een huis leeg staat en al lang te koop staat wil men vaker van het huis af en kan je bod lager zijn. Als het echter kort te koop staat en als de mensen er nog wonen zul je hoger moeten gaan zitten met je bod.

Hier laat ik het even bij.
succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag om een bouwtechnische keuring.

"Waarom een Bouwtechnische Keuring?

Keuren is een belangrijke stap in het aan- of verkoopproces van een woning. We zijn immers niet allemaal bouwkundig onderlegd. Een bouwtechnische keuring kan u daarom behoeden voor een miskoop. Een bouwtechnische keuring is een belangrijk oordeel met betrekking tot de huidige staat van de woning, of u nu koper, verkoper of eigenaar bent. Hieraan ten grondslag ligt een gedegen keuringsrapport wat voldoet aan de eisen van banken, geldverstrekkers, verzekeraars en stichting N.H.G."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb 4 tips voor je:
1. Bezoek het huis minimaal 2x, op verschillende tijden. Zo zie je hoe het huis eruit ziet.
2. Neem iemand mee die er geen belang bij heeft. Een vriend of familielid dat objectief naar het huis kan kijken.
3. Win informatie in over het huis: Vraag aan mensen waarom ze verhuizen, informeer bij de buren, als het een oud huis is zoek er informatie over.
4. Let op scheuren/vochtplekken/gaten & alle plekken waar het afwijkt van normaal. Zo zie je het snelst of er iets mis is. Confronteer de verkoper er ook mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak eerst een lijstje met dingen die jij/jullie belangrijk vinden:
Den hierbij aan:
minimale hoeveelheid kamers
grootte van de gewenste kamers
welke eisen stel je aan de keuken en badkamer
tuin/balkon
kun je je auto en/of fiets kwijt (berging/schuur/garage)
Lichtinval

Neem een onpartijdig iemand mee om 'mee te kijken', want twee zien meer dan één.
Ga kijken naar het huis
Let op ongeregeldheden zoals: scheuren, lekkage, scheefhangende keukenkastjes en de elektrische installatie.
Kijk of de deuren goed sluiten.
Noteer alle zichtbare gebreken!

Kijk of het huis veel langer te koop staat dan andere huizen in de buurt. Dit kan een indicatie zijn dat er iets mis mee is.
Kijk naar achterstallig onderhoud.
Kijk hoe het zit met de vereniging van eigenaren. Dit i.v.m. gezamenlijk onderhoud.
Ga ook in de wijk kijken. Proef de sfeer en vraag eventueel aan een buurtbewoner hoe het is om daar te wonen.
Kijk ook hoe de omgeving is wat voor soort buren je krijgt.
Kijk naar de bereikbaarheid i.v.m. wonen en werken.

Onthoud je indrukken goed.
Ga eventueel nog een keer terug.
Maak met het lijstje met gebreken en maak de balans op.
Wat zijn de bijkomende kosten om het huis op te knappen?
Weeg min- en pluspunten goed tegen elkaar af voor je een bod uitbrengt.
Kijk ook of er geen 'vreemde' voorwaarden in de koopovereenkomst staan.
Kijk ook naar het bestemmingsplan van de gemeente.
Kijk voor welke prijzen soortgelijke woningen in de omgeving verkocht worden

Ga ook op je gevoel af. Als je er geen goed gevoel bij hebt: Niet doen. Eerste indrukken kloppen vaak.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet meteen het "WOW" gevoel hebben. Bij het huis dat voor jou bestemd is heb je dat meteen. Dan heb je geen moment van twijfel. Tja, daarna is het een kwestie van de prijs bepalen die jij ervoor over hebt, en door onderhandelen daar op proberen uit te komen! Succes!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste bezichtiging hoef je nog niemand mee te nemen, als het huis je aanspreekt zul je altijd een tweede keer gaan kijken. Neem iemand mee die er verstand van heeft en bovenal iemand die je vertrouwt. Een aanrader voor iedereen die als 'leek' de makelaardij ingaat: neem een aankoopmakelaar in de arm (zijn natuurlijk wel kosten aan verbonden). Hij/zij zal altijd het beste voor jou eruit proberen te halen en kan je adviseren over de bouwkundige staat van het huis. Ook over de biedingen kan hij/zij je adviseren. Uiteraard is het altijd verstandig om een bouwkundig expert naar het huis te laten kijken, het is toch een grote financiële beslissing!

De verkoper is verplicht een potentiële koper van de (bekende) gebreken op de hoogte te stellen (informatieplicht). De koper heeft een onderzoeksplicht. Mocht je (of je aankoopmakelaar) toch ergens verborgen verbreken vermoeden, kun je altijd een expert inschakelen die kan inschatten hoeveel het zou kosten om dat op te lossen. Dit kun je in de onderhandeling meenemen (verkoper repareert dit voor eigen kosten of koper koopt het in de huidige staat maar voor een lagere koopprijs).

Zie ook het advies van VEH:
"Ik ben van plan om een bestaande woning te kopen. Is het verstandig om een bouwtechnische keuring te laten verrichten?
Ja, de aankoop van een woning is een belangrijke financiële beslissing. U doet er dus verstandig aan de bouwkundige staat van de woning te laten bekijken. Vereniging Eigen Huis adviseert u dan ook om altijd een aankoopkeuring te laten verrichten. De aankoopkeuring helpt u als koper ook bij uw zogenaamde onderzoeksplicht."

Wat iemand anders ook al aanraadde is op twee verschillende tijden te gaan kijken (hoe zit het met verkeersdrukte, hoe is de buurt als iedereen thuis is van werk, enz.). Vraag ook aan de buren hoe zij het vinden om daar te wonen.

Ben overigens geen makelaar, maar heb wel 9 jaar in de makelaardij gewerkt (en basisopleiding hierin gehad).

Veel succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een toevoeging (ook via veh.nl):
een verkoper hoeft jou niet in te lichten over duidelijk zichtbare gebreken (rotte kozijnen, duidelijke vochtplekken, e.d.) dus daar zul je extra op moeten letten.