Hoe komt het dat een pendule uit de 50er jaren wèl loopt als deze niet waterpas staat, en als deze waterpas staat niet meer loopt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het anker in het mechaniek zal een beetje scheef staan, waardoor de klok alleen loopt als dit anker ook scheef wordt aangeslingerd, en dat kan alleen als deze niet waterpas staat.
itsme
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan zou het kunnen dat hij vroeger ook niet waterpas heeft gestaan en het mechaniek zo scheef is gaan hangen. Dit had de pendule van mijn ouders ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het anker is verbonden met de de slinger via een schuifweerstand, deze kan door een schok zijn verschoven.
Men kan de vork waar de slinger aan hangt met enige druk weer terugschuiven in de oorspronkelijke stand. Kwestie van uitproberen; als de tik even lang duurt als de tak hangt hij weer in het midden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het uurwerk binnen in kan wat verschoven zijn t.o.v. de wijzerplaat. Ook de invloed van warmte vocht op het hout van de pendule heeft invloed op de stand van het uurwerk. De meeste pendules uit die tijd zijn altijd iets krom getrokken door dat er verschillende soorten hout zijn gebruikt de harde fimeer aan de buiten kant en het zachtere hout binnen in. Dit komt door de opkomende industrialisatie men moest sneller werken en had nog niet zoveel ervaring met het verwerken van verschillende soorten hout en de invloeden van fineer. Ook het hout aan de binnen kant was niet echt door en door gedroogd want er moest geproduceerd worden, want er was veel behoefte aan nieuw spul zo na de oorlog en omdat er welvaart kwam moest er veel gemaakt worden.