Kan ik een houten vloer over laminaat heen leggen?

Ik heb momenteel laminaat (geen echt hout) in huis liggen en wil een echte houten vloer. Kan ik het er gewoon overheen leggen? Of moet ik eerst de hele laminaatvloer eruit slopen? Daar heb ik namelijk helemaal geen zin in.. en als dat niet echt nodig is..
Neem aan dat ik wel eerst een ondervloer van zo'n rol erover moet doen dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel M2 is het ? en ligt het los (kliklaminaat) of is het verlijmd ?

Het beste antwoord

Als alles goed recht ligt kan de prima, maar je krijgt dan weer andere problemen.

Een echte houten vloer is best dik, dus dan moet er ook wat van je deuren af.
Als je al plinten hebt, dan wordt de verhoudingen van je plinten raar, want minder hoog.

De ruimte onder de verwarming kan te klein worden, waardoor te weinig luchtstroming.

Ook ligt het eraan hoe de nieuwe vloer bevestigd gaat worden. Het kan alleen als de nieuwe zwevend wordt gelegd.

Maar je kan het ook laten doen, ik weet niet hoe groot het is, maar voor 100,- haalt een klusjes man het er vast wel uit, komt hoogstens nog wat bij voor het afvoeren. Dat is niks op de paar duizend dat echt hout kost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een juiste ruimte onder de verwarmingsradiator is 10-15cm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb besloten om het laminaat te laten zitten. De nieuwe vloer is overigens lamelparket (geen hele dikke planken). Geluid zal wel meevallen, de huidige vloer is aardig strak en er liggen al dikke isoleerplaten onder. Daarnaast heb ik bijna nooit schoenen aan in huis.

Andere antwoorden (4)

Als je dat echt zou willen kan het wel. Maar het is een afrader. Ik vermoed dat je hierdoor een erg gehorige vloer krijgt. Bovendien word je vloer hoger, dat kan problemen op gaan leveren bij de deuren en plinten.
Een laminaatvloer verwijderen valt hartstikke mee. Als je eenmaal een lat hebt verwijderd trek je in een moeite door alles eruit. Het grootste werk is eigenlijk het afvoeren van het laminaat.
Nodig een vriend of vriendin uit die van aanpakken weet en zet een muziekje op, je zal zien dat die vloer en binnen een halve dag compleet uit is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens.
Als de vloer goed vast ligt en zeker goed egaal is het geen probleem, hou wel rekening met de hoogte van je deuren. Als ondervloer zou ik de goedkoopste nemen die je kan vinden omdat het geen zin meer heeft om dampwerende oid te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een houten vloer leg je als het goed is voor jaren, waarom dan niet even de moeite nemen om de laminaatvloer te verwijderen. Zo gepiept en als je het netjes doet kun je hem misschien nog op marktplaats zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet echt aan te raden, laminaat is er binnen korte tijd uit dus waarom zou je dit niet er uit halen.?
Ws zal de vloer anders niet geheel recht komen te liggen en is het qua gehorigheid ook niet echt een aanrader.