Zijn er nog meer tips om de luchtvochtigheid te verhogen?

Afgelopen vrijdag is onze eikenhoutenvloer opnieuw geschuurd en in de olie gezet. Hierbij bleek dat er een aantal scheuren in sommige planken zaten.

Volgens de vakman komt dit doordat de lucht in onze woonkamer te droog is. Deze moet volgens hem tussen de 60% en 70% zitten om de vloer mooi te houden en het scheuren tegen te gaan. Hygrometer gekocht en daarbij bleek dat de luchtvochtigheid eigenlijk op 50% blijft steken (met af en toe een kortstondige uitschieter naar max 65%).

Nu heb ik al 4 radiatorbakjes opgehangen met water. Zijn er nog meer tips om de luchtvochtigheid te verhogen? En hoe snel zou je het effect van de radiatorbakjes moeten merken?

PS: Onze woonkamer is ongeveer 50 m2 en het bouwjaar van ons huis is 1999.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.1K

Het beste antwoord

Voor 50 m2 is het niet genoeg om een paar radiatorbakjes op te hangen. Voor een optimale luchtvochtigheid in de kamer is een luchtbevochtiger nodig.

Je hoeft helemaal geen dure te kopen. Wij hebben twee jaar geleden eentje van marktplaats gekocht voor 15 euro en hij doet het prima. Het is eigenlijk niets anders dan een waterkoken.

Met name in de winter is het goed om de luchtvochtigheid op peil te houden. Ook voor de gezondheid. Je luchtwegen en huid drogen op die manier niet zo uit, waardoor je minder snel verkouden wordt en je minder snel een droge schilferige huid krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

en pan water koken helpt zeker, maar dat effect houdt niet lang aan. verder heb je, als je radiatorbakjes gebruikt, de verwarming hoger moeten zetten zodat het water sneller verdampt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga een keertje (zuinig) rond met een plantenspuit in de lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een paar mooie grote planten doen ook wonderen, zeker als het vochtminnaars zijn.

wat betreft de radiatorbakjes: doe er ook een scheutje schoonmaakazijn bij.
houdt de lucht fris en zuiver, en voorkomt verkalkte bakjes.
13 jaar geleden
Goed ventileren is bij huizen uit die tijd erg belangrijk. Door (te)goede isolatie en (te)weinig ventilatie is de vochtigheidsgraad erg laag vooral 's winters als de CV brand.
Zelfs huizen met een mechanische ventilatie hebben vaak te weinig ingangen en die er zijn worden vaak dicht gedaan.
In oudere huizen "tocht" het vaak meer maar daardoor komt er wel gezonde vochtige lucht in huis ook al is het een vervelend gevoel.
Je kunt een luchtbevochtiger in huis plaatsen maar dat is een dure manier om je vloer goed te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doordat je stookt wordt het droger in huis en dus een luchtbevochtiger aanschaffen,goed voor je zelf en zeker voor planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de winter moet ik altijd een luchtbevochtiger draaien, bij mij komt de luchtvochtigheid zonder extra bevochtiging dan onder de 30% uit. Een gezonde luchtvochtigheid klimaat in huis is voor de mens tussen de 40 en 60%. 70% zou ik zelf veel te hoog vinden om prettig te kunnen wonen.

Zelf heb ik een redelijke dure luchtbevochtiger van Venta. Pas op met luchtbevochtigers die ultrasone zijn. Die laten vaak een witte aanslag achter op je meubels en apparatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natte handdoeken over je radiator hangen.
Ik doe het wel eens als ik erg last krijg van de droogte: droge ogen, droge neusslijmvliezen, dufheid.

Toegevoegd na 5 minuten:
Jullie willen natuurlijk niet dag in dag uit tegen die handdoeken aankijken. Je kan ze ook 's nachts ophangen en 's ochtends weghalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste antwoorden gaan over het verhogen van de te lage luchtvochtigheid. Ik kan er nog eentje bedenken: zo'n waterornament, waarbij er continu water borrelt of kabbelt in zo'n stenen bakje van bijvoorbeeld de Blokker.

Maar je zou ook naar de oorzaken kunnen kijken, en deze vervolgens wegnemen of verminderen.

Misschien staat namelijk de verwarming wel continu te loeien, ook als jullie niet thuis zijn. Hem dan uitzetten (richting 15graden) scheelt dan ook al (op meerdere fronten). En 's nachts ook laagzetten natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi friezin,

behagelijk vochtig is inderdaad zo rond de 70%
een mooie permanente manier is het plaatsen van planten met groot blad. die reguleren zelf het relatieve vocht gehalte in huis. meer planten is meer vocht.
het is een goedkope en goede manier van vochtregeling.
nadeel: planten hebben verzorging nodig.

met stoom bevochtigen, kamertemperatuur blijft gelijk, is klein apparaatje handig in een hoekje te plaatsen.
nadeel: stoom kan op den duur gaan stinken.

met water bevochtigen, kamertemperatuur daalt, het apparaat is groot en kan niet in een hoekje staan.
nadeel op den duur witte (kalk)aanslag op meubels en planten.

radiatorbakjes doen het prima, maar werken alleen als de radiator aan staat. dus kies een lage CVwater temperatuur.
daardoor wordt de lucht minder snel droog en blijven de radiatoren langer achtereen warm (minder warm dan bij hoge watertemp, waardoor ook de verwarming van de kamer gelijkmatiger werkt.)
door de lage CVwatertemp werkt de CVketel ook zuiniger.
nadeel: bij opwarmen duurt het langer voordat het huis warm is.

probeer een klimaatschrijver (temp en RV) te lenen en hou de temp en vocht een week bij. kijk hoe de reactie is bij diverse situaties.
in de winter geeft ventilatie erg droge lucht
in de zomer is deze ventilatie juist de oorzaak van vochtige lucht.
kortom, het is ook altijd wat, maar daarom wel leuk om er mee bezig te zijn.

ik gebruik grootbladige planten, radiatorbakjes en een CV temp van 70 graden C.

veel suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je radiatorbakjes helpen vrijwel niet. Je verdampt daarmee nog geen liter water per dag. Met een goede luchtbevochtiger kun je een liter per uur verdampen. Dat is tenminste 24 keer zo effectief.

Als het je alleen om de vloer is te doen, kun je die beter goed onderhouden door hem vaak in de olie te zetten.