Welke schroef/moer kan ik gebruiken om mijn kippenren af te sluiten met afneembaar plexiglas?

Voor mijn open kippenren wil ik afneembaar plexiglas plaatsen zonder dat ik steeds schroeven erin/uit moet boren.
Ik zat zelf te denken aan een soort schroef met dop oid. Dus de schroef in t hok boren en vastmaken, daar tegen aan het plexiglas, en dan een soort dopje op de plexiglas die je van de schroef kan losdraaien als je plexiglas wil afhalen. Bestaat zoiets? En hoe heet het?

Picture for question
6 maanden geleden
2.5K

Antwoorden (3)

Ik denk dat je vleugelmoeren bedoelt.
jc54
6 maanden geleden
Missy1982
6 maanden geleden
Jaa, gedeeltelijk. Dankzij jouw bericht en het bericht hieronder kan ik er mee verder. Het wordt waarschijnlijk een combinatie van stokschroeven en vleugelmoer. Super bedankt voor t meedenken
Wat jij omschrijft bestaat inderdaad. De bouten die je in het hok vastzet zijn stokschroeven, of stokeind. Dat heeft aan de ene kant schroefdraad zoals op een schroef en dat zet je in het hout. Het andere eind heeft schroefdraad zoals op een bout (schroef is puntig, bout niet) en daar kun je een moer, dopmoer of vleugelmoer op draaien. Omdat het niet heel strak aangedraaid hoeft te worden (beter van niet met plexiglas) kun je ook gewone moeren of dopmoeren met de hand wel losdraaien.

Een alternatieve constructie kan zijn om onderaan een latje te maken, of U-profiel te plaatsen waar de plexiglas plaat in of achter valt. Bovenaan kun je dan een paar eenvoudige schuifgrendeltjes zetten om de plaat overeind te houden. Dat werkt niet handig als de plaat helemaal tot het dakje komt, maar ik denk dat dat sowieso niet nodig is. Als je de platen op het onderste deel maakt hebben de dieren een beschutte hoek uit de wind en kan er bovenaan toch nog voldoende frisse lucht door het hok komen.
Inekez1
6 maanden geleden
Missy1982
6 maanden geleden
Jaaa, dat is wat ik bedoel. Fijn dat je zo met me meedenkt en nog met opties komt. Ik kan hier zeker mee verder. Bedankt namens mij en de 4 kippetjes
Zoek je wellicht een "stokschroef" ?
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-stokschroef-m6-x-60-mm-10-stuks/p/B458370
Missy1982
6 maanden geleden
Ja precies dit!! Dank je wel voor het meedenken.