Is het snijden van een spiegel moeilijker dan van glas? En hoe doe je dat op de best mogelijke wijze?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.4K

Het beste antwoord

Ik zou aan de kant snijden waar de spiegelverf op zit. Uit eigen ervaring heb ik op gedaan.
Dat het glas snijden goed gaat. Alleen met het breken van het glas, scheurde de spiegellaag. Hierdoor zitten er allemaal rafels aan.
Als je er dan aan komt, dan bladderen er grotere stukken van af.
Voor de afwerking:
Zorg dat de lucht niet onder de verflaag kan komen. Anders laat het later toch nog los. Zelf deed Ik het randje schuren met fijn schuurpapier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De instructies zijn:
- ik moet niet te hard in glas snijden
- bij breken glas moet je precies op het rand van de tafel leggen
- bij breken moet de snijkant bovenstaan.
- en bij korte delen breken is het beter dat korte deel op tafel staat en niet andersom met tang proberen afbreken. Dat lukt nooit.
Voor verdere uitleg en foto's zie link:
http://mrdummy.net/ddrmat/versie1/spiegel/page_01.htm
12 jaar geleden
Nee, spiegelglas bestaat voor 99,9 procent uit glas! Om een spiegel te snijden heb je nodig een mooie rechte lineaal, een glassnijdertje en een beetje terpetine. Leg de lineaal op de plaats waar je wilt snijden, dompel de snijder even in de terpetine en 'rol' die dan met een lichte druk langs de lineaal. Leg nu een latje onder het glas op de plaats van de 'kras' en druk op het vrijhangende gedeelte. Het glas/de spiegel zal haarscherp breken op de door jou gemaakte kerf. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou eerst de zijde met spiegelverf met een hobbymesje insnijden. Vervolgens de glassnijder pakken en de kerf in het glas maken (let wel de liniaal moet je de halve dikte van de glassnijder verschuiven. Vervolgens zou ik het hele zaakje "ïnpakken", maw: leg zowel een tengel onder als boven de plaat, precies op het snijvlak. en dan het te af te breken stuk eraf drukken.
Krijg je volgens mij een rafelloze snede!