Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn buren gaan verhuizen. Bij het weghalen van het zeil in de slaapkamers bleken er zeer grote schimmelplekken onder het zeil te zitten.

Mijn buren hebben in het verleden de woningbouwvereniging al eens attent gemaakt op de vochtige vloer maar de woningbouwvereniging heeft er niets aan gedaan (ik had zelf dat zeil niet op die vochtige vloer gelegd maar gebeurd is gebeurd). Wie moet het vocht nu weghalen, de buren of de woningbouwvereniging? Bovendien kan schimmel zeer gevaarlijk zijn. Hebben zij misschien recht op schadevergoeding omdat ze altijd met die schimmel geslapen hebben? De buurvrouw is zwaar epileptisch en heeft nog tal van andere kwalen. Misschien heeft de schimmel hier ook wel invloed op gehad.
De woningbouwvereniging (Vestia) is zeer laks met alles en geeft amper antwoord op vragen, vandaar dat ik hier voor hen deze vraag stel.
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
714

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het hangt af van de oorzaak van vochtigheid. Als de buren hun vloer altijd met veel water hebben gedweild, of niet goed hun kamer hebben geventileerd, dan zijn ze zelf verantwoordelijk.
Ontstaat de schimmel echter door slecht onderhoud of een bouwfout, dan is de verhuurder verantwoordelijk.
Als de buren het belangrijk genoeg vinden (ze zijn nu immers toch weg), dan zouden ze een deskundige (bouwkundige) kunnen vragen ernaar te kijken.
Het aantonen dat de gezondheid van buurvrouw door de schimmel achteruit is gegaan zal lastig zijn, omdat er natuurlijk ook vele andere mogelijke oorzaken zijn voor een slechte gezondheid.
Mijn persoonlijk advies: schrijf een brief naar de verhuurder waarin de situatie wordt uitgelegd, waarin u de teleurstelling over de lakse houding uitspreekt en houdt er daarbij. Adviseer uw nieuwe buren er nog eens goed naar te kijken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Ik zal uw advies aan de buren overbrengen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding