Bestaan er appartementen met goede geluidsisolatie?

Zijn er methodes waarbij je geen geluiden hoort van al je buren en zo prettig kunt wonen in een appartement. Tot nu toe heb ik in meerdere woningen gewoond maar nooit rust gehad door hoorbare geluiden. Is er een mogelijkheid dat je geen enkele geluiden hoort?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Niets horen van je buren als je in een appartement woont is een illusie. Het bouwbesluit stelt eisen aan de geluidisolerende eigenschappen van de toegepaste bouwmaterialen. Die eis is 20 decibel geluidwering. Ter vergelijking: dit is het verschil tussen fluisteren en een koelkast die aanslaat. Door contactgeluid te verminderen (bijvoorbeeld vloerbedekking neerleggen, geluidsboxen niet star aan de wand bevestigen) kan de geluidsisolatie nog toenemen maar meer winst is alleen te boeken met dikkere wanden en dat is duur. Bouwers gaan vrijwel nooit verder dan de eis van het Bouwbesluit.