Frambozen vormen ieder jaar nieuwe takken vanuit of dichtbij de grond.
Hieraan komen bij de meeste soorten het jaar er na, de vruchten en tegelijk opnieuw de vorming van nieuwe takken.
Het eerste jaar na het planten, is er nog weinig groei, de oude takken waar de vruchten aan zaten gaan dood en nieuwe komen er bij.
In het tweede jaar komen er wat meer nieuwe takken bij, dan er dood gaan.
Pas het derde jaar, komen er aanzienlijk meer nieuwe takken bij dan er dood gaan.
De jaren er na, wordt de groei nog sterker.
Alles is echter afhankelijk van de grondsoort, standplaats en voeding.