Waar is dit voor bedoeld??

We zijn aan het graven en kwamen op een diepte van 0.80 ongeveer een halve piramide tegen zie foto voor wat was dit vroeger bedoeld??

Toegevoegd na 50 seconden:
Maat 100cm x 100cm

Picture for question
7 jaar geleden
in: Tuin
1.3K
Amadea
7 jaar geleden
Op welke plek zijn jullie dan aan het graven?
JJans
7 jaar geleden
Tuin ijmuiden

Antwoorden (1)

Dit is een restant van een oude fundering. Ooit heeft daar een steunpilaar van één of ander bouwwerk op gestaan.
Op stevige ondergrond is een piramidevormige funderingsvoet minder groot, maar op 'los zand' is een grotere oppervlakte nodig om de druk goed te verdelen en te voorkomen dat de fundering in de ondergrond wordt weggedrukt. Ook geldt dat hoe meer druk (meer gewicht door groter bouwwerk of relatief weinig steunpunten) er op de fundering komt, hoe groter het oppervlak moet zijn.
Inekez1
7 jaar geleden
JJans
7 jaar geleden
Ok bedankt voor de info