Sinds dat de sneeuw verdwenen is van het gazon, verschijnen er overal witte vlekken in het gras. Wat is dat en wat doe ik eraan?

Het is niet van betreden tijdens de vorst, want tijdens de vorst- en sneeuwperiode heeft er niemand over gelopen. Voor de winter is al het blad verwijderd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Aan het einde van de winter hebben we nog een periode gehad dat het overdag ver boven nul was en s'nachts er flink onder, dat geeft bevriezing van het bladgroen van het gras, het zelfde zie je bij het lopen over gras tijdens flinke vorst en het plassen van hond of kat, gazon is echter erg sterk en zal nu binnen twee weken wel weer herstellen.
Je hebt toch niet vlak voor de winter nog kunstmest gestrooit?

Toegevoegd na 4 uur:
De foto nu gezien te hebben is het vrijwel zeker een schimmel aantasting.
Omdat de plek rond is en het van binnenuit anders van kleur is,
Veel schimmels (paddestoelen), ontstaan uit een klein plekje en groeien van daar uit, ringvormig naar buiten toe, in het hart gaat de schimmel dood en groeit aan de buitenkant weer aan.
Waarschijnlijk loopt het gazon hier geen enkele schade op en zal het vanzelf over gaan.

Toegevoegd na 5 uur:
Mijn toevoeging was gebaseerd op de foto van de ronde schimmelplek, dat bleek later een fout te zijn, omdat de foto niet bij de vraag hoorde, dat zag ik te laat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Plekken gras worden geel en gaan dood. Bij vochtig weer verschijnt een witte schimmel, waardoor de grasblaadjes aan elkaar kleven. De aantasting doet zich voor aan het einde van de herfst en in de winter, vooral op stukken gras waarop bij sneeuw gelopen is.

Verbeter het onderhoud door de graszoden regelmatig te beluchten of te verticuteren. Geef eind zomer tot begin herfst geen stikstofrijke mest. In het algemeen komt de schimmel niet vaak voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Psman, jij bent diegene die gelijk heeft. Wij hebben het ook en het zijn inderdaad die plekken waar gelopen is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een + dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
giweda, goed lezen, er staat duidelijk in de vraag dat er niet over heen gelopen is.
Dat zijn waarschijnlijk mieren, die onder de witte plekken in het gras hun nest hebben.
Hebben mijn ouders ook last van thuis.
Je doet er wijnig aan, behalve war mierenpoeder strooien, en dan vooral ook in de plantenbakken, op de bodem onder het zand voor je de plant er ij doet, want dat zijn ook favoriete plekken voor mieren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Anders gaan je planten in potten enz ook dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt meestal voor bij een strenge vorstperiode , waardoor
grassrieten bevriezen.Na de dooi en weer bedekking met sneeuw zullen de grasspieten afsterven. Als de sneeuw smelt
en het gras komt weer te voorschijn dan zie deze witte vlekken(verrot en verdroogd gras) in je gazon.
Je hoeft hier geen speciale maatregelen tegen te nemen.
Bewerk je gazon op de gebruikelijke manier, strooi wat kalk en ga er lichtjes met een verticuleerhark over. Na 14 dagen kun je beginnen met bemesten.
De witte vlekken zullen spoedig verdwenen zijn.