Mag ik mijn kersenboom van ca 10 m hoog zomaar laten kappen of heb ik daar een vergunning voor nodig? In de gemeente Nijmegen..

Als dat niet maag , mag ik hem dan wel terugsnoeien tot ca 4 m hoogte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.6K
burgos
12 jaar geleden
Wij hebben een boom gewoon neergehaald,mocht niet,maar hij was wel weg,je zou een bekeuring kunnen krijgen, maar dat is dan pech.De boom ben je in iedergeval kwijt.

Antwoorden (2)

Er zit een gat in de wet wat snoeien betreft, terug zagen tot 4 m. hoog is nog steeds snoeien, immers als je daarna niets meer doet, wordt het op den duur weer een boom van 10m. hoog, dus snoeien mag.
Verders is het in iedere gemeente niet het zelfde wat de regels voor kappen betreft.
Maar neemt de boom b.v. veel licht/ zon weg voor de buren, dan krijg je bijna zeker een kapvergunning.
Maar weigeren ze een vergunning, dan houden ze je wel in de gaten, dus zal ik maar snoeien.
Ga je toch kappen, kersenhout is geld waard!
Er zouden bedrijven bestaan die gratis komenkappen voor het hout.
Maar weet niet of dit nog wel bestaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn steeds meer gemeenten waar je voor het 'knotten' en/of kandelaberen van bomen ook een vergunning moet hebben (en terecht) .Weet niet of dat in Nijmegen ook het geval is. Dat kan de vraagsteller beter zelf bij de gemeente na vragen.
Verder het kersenhout verkopen is een goede tip wanneer je mooi hout hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja het is erg verwarrend geworden, in veel gemeenten zijn de regels sterk versoepeld, alleen voor omgevings bepalende bomen en sommig zeldzame bomen is er vaak nog een kapvergunning nodig.
dat van knotten en kandelaberen was me helemaal niet bekend.
En zeker terecht, want van knotten van grote bomen gaat er vaak veel van dood.
kersenhout wordt natuurlijk in de meubelbouw veel gevraagd, is ook erg mooi.
Op de site van de gemeente Nijmegen staat het volgende:

Als u een eigen boom of houtwal wilt kappen, rooien of kandelaberen (uitgebreid snoeien) heeft u misschien een vergunning nodig. De reden is dat bijzondere bomen niet alleen van belang zijn voor uzelf maar ook voor de omgeving.

Vanaf 1 oktober 2010 is de kap-/rooivergunning onderdeel geworden van de omgevingsvergunning aanvragen. Met een omgevingsvergunning vraagt u zonodig tegelijk ook een bouw-, inrit- of monumentenvergunning aan.

Met de vergunningcheck voor de omgevingsvergunning kun u nagaan of u voor uw kap- of rooiplannen een vergunning nodig hebt.

Op de site http://www.omgevingsvergunnig.nl kan je precies nagaan of jij een omgevingsvergunning moet aanvragen.