Hoe kan je jonge plantjes verplaatsen?

In de tuin komen soms plantjes omhoog die sommige mensen als onkruid zien maar vaak hele leuke verassingen kunnen zijn. Om de tuin netjes te houden wil ik deze wel verplaatsen naar een plek waar ze zich kunnen ontwikkelen en ik daarna kan kijken of ik ze wil houden of niet. Vaak gaan de plantjes na het verplaatsen dood. Is hier een handige methode voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonde van je energie, haal ze er uit en koop/krijg alleen plantjes waarvan je van tevoren weet dat je ze wil gezien hun bloeitijd, formaat, bladvorm etc. Wat zomaar opkomt kan gaan woekeren of doet aan flink zaadvorming en je raakt het niet meer kwijt.

Antwoorden (4)

je moet ervoor zorgen dat je het omliggend zand erbij neemt. Doet dat dan met goeie potgrond in een pot. Zorg er ook voor dat het plantje niet te nat word, en daardoor ''verdrinkt'' Je zou daarom het ook binnen bij het raam kunnen bewaren.

Toegevoegd na 3 minuten:
En met goede potgrond bedoel ik zand dat als het waren luchtig is, zodat de worteltjes van het plantje zich goed kunnen ontwikkelen. Bij een doe-het-zelf zaak weten ze wel wat je ervoor moet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hoeft niet perse
je kunt dat het beste doen als het vochtig weer is, desnoods geef je de plantjes water voor dat je ze verplaatst. Belangrijk is dat je de kleine worteltjes niet beschadigt, dus ruim om het kiemplantje heen wegsteken. Zet ze in een klein potje met vochtige aarde, dan sluiten oude en nieuwe grond goed aan. Zet ze in de schaduw, dan krijgen ze het niet te zwaar. Geef regelmatig water, de grond vochtig houden maar niet te nat. (Dat geeft schimmel.)

Wil je weten wat je plantjes worden? kijk naar de vorm van het echte blad ( de 1e 2 blaadjes zijn kiemblaadjes, de volgende zijn de vorm die bij de soort hoort). Vergelijk dit met andere plantjes in de tuin of in de buurttuinen, dan weet je al snel wat je hebt.
Volgend jaar herken je wellicht zelfs al aan de kiembladen waar je mee te doen hebt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste wilde ( onkruid) plantjes die we in onze tuinen vinden zijn eenjarige planten.
Bijna al deze soorten, laten ze zich niet meer verplanten als ze al wat groter zijn.
Hebben de plantjes pas 4 blaadjes, dus nog heel klein, dan lukt het vaak wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou je graaft ze een beetje uit, pakt ze op met je handen (misschien moet je handschoenen aan (er kunnen beestjes in zitten)) je graaft ergens anders een gat, en je plaatst de jonge plantjes erin. zo klaar?!