Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe houd ik mijn terras milieuvriendelijk algenvrij?

Gisteren heb ik mijn terras, dat op het noorden ligt, met de hogedrukreiniger van groene aanslag ontdaan. Ik moet dat zeker 2 à 3 keer per jaar doen. Is er een milieuvriendelijke manier om die algengroei te voorkomen of te vertragen? Het terras is van omgekeerde, in stukken geslagen stoeptegels gemaakt, en er zit gewoon cement tussen -zie foto.

Toegevoegd na 3 minuten:
We hebben hier vier katten rondlopen, dus ook voor hen moet het een veilige oplossing zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

schoonmaakazijn schijnt redelijk effectief te zijn, en is een min of meer natuurlijk product.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, het lijkt me een goede tip!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit antwoord sluit het beste aan bij mijn vraag.
Bedankt daarvoor!

Andere antwoorden (3)

Doe wat zout in een emmer water en gooi dat regelmatig over de stenen,het liefst bij zonnig weer.
Suc6
(Lees meer...)
burgos
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat zout spoelt ook naar de planten toe die er rond om staan, die gaan er van dood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ik vrees dat ook de kattenpootjes er niet echt op gebouwd zijn... Bovendien ligt mijn terras op het noorden, dus weinig zon. Maar voor anderen misschien wel een handige tip! Bedankt in ieder geval.
Een tip uit grootmoeders tijd: gebruik hiervoor aardappelwater. Bewaar het kookvocht van je aardappels en giet dit uit over de tegels. Door het aanwezige zetmeel verdwijnt eventuele nieuwe aanslag onmiddellijk en zal het ook minder snel terugkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Groene zeep en soda: Los een gelijke hoeveelheid (ongeveer 5 eetlepels) soda en zeep op in 10 liter water. Met een gieter over de tegels verdelen en even laten inwerken. Daarna het sop met harde bezem van de tegels halen. Met de tuinslang wegspuiten kan ook.
Groene zeep: Groene zeep over de tegels verdelen met een borstel en dit een nacht laten inweken. (Wel even naar het weerbericht luisteren) De volgende ochtend de zeep met een borstel en tuinslang verwijderen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op onderstaande link staan nog meer nuttige tips:

http://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/51665-groene-aanslag-verwijderen-van-het-terras.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En nog meer goede tips: bedankt!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding