Ik heb een rosse plek in mijn haag, wie weet wat dit is ?

Ik betwijfel of het een schimmel is, aangezien het in het midden van de haag is, anders zou het volgens mij onderaan beginnen. Wat kan ik hieraan doen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.4K
Poet
10 jaar geleden
Wat voor boom / struik is het?
Amadea
10 jaar geleden
Waar bestaat de haag uit? Heb je een foto van de plek?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb er een foto bijgevoegd maar hij wordt niet geplaatst.. ik denk dat het conifeer is.
Poet
10 jaar geleden
Hopelijk geen takluis dan.
http://www.marechal.be/nl/gidsen-en-brochures/infobrochures/conifeersterfte-door-takluis
Poet
10 jaar geleden
Probeer toch nog een een foto
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik lees juist dat het een tijdje duurt voor de foto geplaatst wordt, want ik heb hem al 5x geupload.. :-(
Amadea
10 jaar geleden
Voldoet de foto aan de voorwaarden? De volgende bestandsformaten zijn toegestaan: JPG / JPEG, GIF, of PNG. En de grootte mag maximaal 4 MB zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, het is JPG en het is maar 2MB, ik zie echt het probleem niet..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welke kleur heeft je poort? Rood?

Antwoorden (3)

Uit http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=16&tid=51288 begrijp ik dat het vorstschade kan zijn. Als het klopt dat de conifeer vorig jaar laat in de herfst gesnoeid is is dat zeker het geval. De nieuwe scheuten die er na het snoeien uitkwamen waren niet vorstbestendig en zijn op die plek kapot gegaan.
Amadea
10 jaar geleden
Na alles te hebben gelezen, vrees ik dat door de droogte van de laatste weken er een deel dood aan het gaan is van je haag.
Voordat de coniferen bruin worden, ontstaat er vaak een vreemde paarsachtige gloed.
Na het zeer natte en koude voorjaar, hebben de planten zich daaraan goed aangepast en hebben veel oppervlakkige wortels gemaakt, toen kwam ineens de hitte en droogte en moeten de planten zich opnieuw gaan aanpassen, dat lukt dan vaak niet meer en er komen bruine / dode plekken.
Vooral in de Leylandie hagen, komt dit verschijnsel de laatste 10 jaar bijna ieder jaar wel een keer voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat had mogelijk geweest, maar de plek is er al van in de winter, vandaar dat ik het niet kan vatten wat het kan zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mogelijk van een droge periode vorig jaar, waar de conifeer niet aan dood is gegaan, maar er ook niet overheen is gekomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb gesproken met een professionele tuinier. Het zou de mot zyn. De conifeer moet verwijdert worden want die wordt nooit meer groen. Voor de rest moet heel de haag behandeld worden. Bedankt voor alle reacties ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel ik ben ook een professioneel hovenier, al 52 jaar en heb dit soort verschijnselen al zo vaak gezien de afgelopen 10 jaar, en alle keren heeft het te maken met een daar aan voorafgaande droogte periode.
Dat in een zwakke plant een motje, kevertje, rupsje, schimmeltje kan komen is volkomen logisch, het is een gevolg van iets anders, dus niet de hoofdoorzaak!
Je had het eerst over roze plekken, maar dit zijn gewoon dode plekken.
Knip de bruine dode delen er van af, en de haag zal gewoon weer dicht groeien.
Dit kan alleen bij Taxus en Leylandi hagen.
De hele haag behandelen heeft alleen met euro's te maken en is volkomen onnodig
En het is inderdaad een leylandi haag, zoals in mijn antwoord al beschreven.
Het komt heel veel voor, maar bijna altijd veel erger tot totaal dood.
Het lijkt er toch op dat het kanker of een schimmel is.
Kijk op de plaatjes in mijn link waar je hetzelfde verschijnsel ziet.