Ik heb een vijver aangelegd met grind op de bodem, echter van dit grind is kalk afgekomen! wat te doen om het troebele water weer helder te krijgen?

In de vijver staan voldoende waterplanten en goede pomp is aanwezig. Door het warme weer van afgelopen dagen lijkt het water steeds troebeler te worden. Wie weet wat te ondernemen. Ik hoor het advies graag. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
11K

Antwoorden (3)

Kalk is een natuurproduct natuurlijk, en water en kalk wordt een witte bende inderdaad, het zal vanzelf zakken naar de bodem en beter zet je de pomp eerst een tijdje uit " tenzij het n filter is" maar zelfs dan kan je het beter doen omdat de stroming het kalk dan niet kan laten zinken.
Verder raad ik aan om geduldig te zijn. Het komt vanzelf goed " substraat" heb je zeker? Je hoort dat sowieso al voor te wassen, het is perfect voor micro organisme in de vijver dus perfect spul, voor planten en ook vissen " koi" mooi om te hebben, helaas kunnen ze zich er ook mee beschadigenmochten ze ziek worden... Het zal vanzelf goed komen succes en hopelijk heb ik goed advies gegeven. Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Steentjes in de vijver geven inderdaad tijdelijk een leuk effect en een witte waas in de vijver. Geduld is hierbij een schone zaak.
Kalk zorgt tijdelijk voor minder algen. Daarna kunnen de steentjes vol groeien met algen. Voor de bodemreiniging van de vijver zijn die steentjes weer lastig en verdwijnen van zelf weer bij de bodemreiniging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Grind op de bodem van een vijver is niet zo gunstig.
Tussen al dat grind zal vuil en modder gaan ontstaan.
Van het grind zelf, kan geen kalk af komen, mogelijk heb je het niet voldoende gewassen.
Grind is massief van samenstelling, dat in tegenstelling met vijversubstraat, dat erg poreus is.
In en op vijversubstraat zullen zich bacteriën gaan nestelen, die uitermate belangrijk zijn voor het vijverwater.
Door al die kleine gaatjes in de substraat, is de oppervlakte van substraat, 5 tot20x groter dan grind, dat alleen maar een buitenkant heeft.
Dus veel meer plaats voor het aanhechten van bacteriën.
Doordat je vijver nieuw is, zijn er nog te weinig goede bacteriën in het water, ook zijn 'echte' zuurstofplanten uitermate belangrijk, zoals waterpest, hoornblad, puntkroos, fonteinkruid, naaldkruid, krabbenscheer.
Vaak worden er op een tuincentrum, de verkeerde zuurstofplanten verkocht voor de vijver.
Een nieuwe vijver wordt altijd eerst een beetje troebel en groen en pas later weer helder.
Je hoeft dus niets te doen.
Een pomp heeft weinig invloed op de helderheid van de vijver, wel een pomp met biologische filter.
Wacht minstens een maand met vissen!