Wie kan mij zeggen welke boom groeien wil in zanderige bodem en ook nog eens waterig ( wil slecht zakken ivb zand)? Met name na veel regen.

Zand begint echter na 0,7 m diepte
Rudolf

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2K

Antwoorden (6)

met mijn beperkte ervaring zeg ik een wilg.
een lekkere simpele boom die van natte voeten voeten houd en snel groeit zodat je na een jaar of tien echt wel een forse boom kunt hebben hij is ook mooi kort te houden als hij op een gegeven moment drijgt zonicht te gaan ontnemen op plekken waar jij zon wit hebben dan kun je hem in de winter of het vroege voorjaar makkeijk terug snoeien naar het formaat dat jij wel prettig vind.je kunt ze planten door een flinke tak of stam van een andere wilg in de grond te stoppen in het voorjaar desnoods snij je een hoop takken af die je in het water zet zodat je kunt kijken of er wortels aan komen.Iets dat meestal we lukt maar soms ook niet.je hebt best mooie soorten zoas mijn favorieten de treu en de kronkel wilg,maar er zijn nog vele andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wilg, els of populier

de wilg had ik ook bedacht maar ik vroeg me af er er meer zie, zie bijgevoegde link, je bent niet de eerste die het vraagt (alleen niet op dit forum, maar zelfs het water is bijna gelijk)

Toegevoegd na 49 seconden:
o nee, daar begon het water op 60 cm niet het zand, leesfout
13 jaar geleden
Inderdaad, de wilg, en je kunt hem naar hartelust snoeien, krijgt hij niks van:-)
Maar pas op: als je van een wilg een knotwilg maakt heb je ineens een beschermde boom in je tuin staan!
Hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maar is wel handig om te weten:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je zeggen, want ik woon in Brabant in de Peel, die zeer nat is in najaar, winter en voorjaar, dat ik zeer veel berken, wilgen, plantanen en eiken en beuken zie. Verder groeien ook veel notenbomen en kastanjebomen in onze streek. Dus keus genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een moerascypres ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of een moeras eik (bestaat echt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, met een prachtige herfstkleur!
Een wilg.
Bijvoorbeeld een gedempte sloot is altijd nog nat en drassig. De wilg is dan de oplossing. Groeit ook snel.

Coniferen doen het goed in zanderige grond.