Een merel spit mijn tuin om. Waarom doet hij dat en wat doe ik er tegen?

Gezellig, vogels in de tuin. Nu komt er een bijzonder fanatieke merel bij ons in de tuin die alle plantjes die ik plant, met wortel en al uit de grond rukt. Hij is nu zelfs aan mijn zieltogende grasmatje begonnen, maar ook complete viooltjes met kluit trekt hij uit de grond. Wat bezielt dit beestje? Honger? Kan ik hem ergens mee bijvoeren of iets anders doen zodat hij ophoudt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
34.2K

Het beste antwoord

goeie kans dat deze merel jongen te voeden heeft, en daarom zo fanatiek eten zoekt.
het beste kan je universeelvoer geven; dat bestaat vnl uit gedroogde en gemalen insecten.
op dit moment is dat het voedzaamste wat je kan geven.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, het is per slot van rekening lente ;]

Andere antwoorden (8)

Het is in ieder geval zijn zoektocht naar voedsel inderdaad, vooral wormen lusten ze graag, en daar ploegen ze graag een tuintje voor om!
Wormen zijn wat lastig bij te voeren, maar zelf leg ik soms wat fruit voor ze neer, wat oud brood, muesli (de goedkope eenvoudige muesli zonder suikergoed enzo) en zonnebloempitten. Daar smullen alle vogels van, en de merels snoepen graag mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wil je echt geen merels (en andere "vervuilende" vogels) in je tuin?

doe dan het volgende: ruim ieder blad op, knip alle struiken en planten terug en laat vooral niets liggen. Zorg ervoor dat er in het voorjaar de meidoorns, lijsterbes, hulst, eiken, beuken en vlieren en andere alle andere besdragende en vruchtdragende soorten niet gaan bloeien dan weet je in ieder geval dat je geen kramsvogels, merels, vlaamse gaaien, houtduiven enz enz., in je tuin krijgt.

Zorg er ook voor dat je geen zaad- en besdragende soorten zoals de theunisbloem, karmozijnbes (ook nog giftig) enz enz.. in je tuin komen te staan..

dan weet je in ieder geval dat er geen vervuilende vogels je tuin komen bezoeken..
en je hebt een mooie levenloze tuin....

Of betegel je tuin of neem een kat die je tuin bewaakt. Meer kan je niet doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Dan heb je geen tuin meer over..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kat die je tuin bewaakt? Vergeet het maar. Ik heb twee jagende katten die regelmatig een vogel meenemen. Maar ze kunnen alleen zwakke of verzwakte vogels vangen. En zo komt het dat 1 van mijn katten bijna dagelijks slechts een paar meter verwijderd is van mijn vaste merel-bezoekers. Merel weet waar kat is, kat weet waar merel is maar ze laten elkaar gewoon zijn want ze weten wat ze van elkaar kunnen verwachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stippel zegt helemaal niet dat ze geen vogels meer in de tuin wil! Ik min eigenlijk nooit, maar de neiging is nu groot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je helderziend of heb je een andere vraag gelezen dan ik? Stippel zegt helemaal niet dat ze 'echt geen merels en andere vervuilende vogels' in haar tuin wil, dat maak *jij* ervan. Stippel zelf ziet het nota bene als optie om het beestje bij te voeren zodat hij niet meer hoeft te spitten, maar jij schildert haar in je vraag af als een soort vogelhater. Van mij krijg je die min wel. Dit was echt nergens voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gaas er over.
Ja, wat hij doet is voedsel zoeken, insecten en wormen enzo. En daar waar jij net je plantjes geplant hebt is de grond rul en dat vindt ie fijn, want dan kan ie beter bij de wurmen, ehh wormen.

Wat je kan doen is een kat nemen.
Die probeer ik juist uit mijn tuin te weren: katten.

Maar een voerplaats kan ook helpen natuurlijk:
Brood, gewelde krenten en rozijnen, kaasresten (zonder korst), fruit, schillen en klokhuizen, alle soorten bessen, etensresten (rijst en aardappelen) zonder zout.
Dat leg je dan ergens op de grond, of in een lage schaal, met een beschutting vlakbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kat nemen helpt niet, ik had er zes, en meneer en mevrouw merel waren niet onder de indruk, ze vlogen gewoon een metertje verder als kat te dichtbij kwam.
Ik denk ook dat voeren de beste oplossing is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is hier ook het geval. Twee jagende katten, vaste gevleugelde bezoekers, waaronder een merel-stel en er gebeurd niets. Die merels houden mijn katten goed in de gaten en mijn katten weten inmiddels dat het kansloos is.
Het is hard werken voor pa en ma merel; die jongen zijn al bijna net zo groot als zijzelf en ze eten voor vier.
De ouders kunnen voor zichzelf wel wat zaden eten, maar die jongen eten toch vooral emelten en wormen.
Misschien kun je wat maden bij de hengelsportwinkel kopen maar ik betwijfel of je zo'n merel daarmee echt van zijn geloof afbrengt en bovendien zal het niet zo goedkoop zijn.
Gelukkig zijn die jongen al bijna groot.
De beloning komt straks met het gezang; voorlopig sterke!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een neuroten zijn merels toch, maar deze maakt het wel heel bont. Het lijkt, naast foerageren, wel op doorgeslagen territoriumgedrag.

Bij de Welkoop/Boerenbond kun je speciale korrels voor insecteneters kopen waar ook merels gek op zijn. Ik zou echter het zekere voor het onzekere nemen en meteen wat netten voor over je meest kwetsbare plantjes meenemen. Hopelijk zakt het wat af als het seizoen vordert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees blij met zo'n fanatieke mereltje. Ik heb vorig jaar een merel als assistent tegellegger gehad toen ik mijn achterpad opnieuw ging aanleggen, op enkele centimeters afstand van me pike hij de wormpjes uit de ongewoelde grond, prachtig mooi was dat. Als je de plantjes neerzet spit even wat hoopjes aarde om in de buurt van de plant, een net kan je er ook overheen doen, die is te koop bij de tuincentra's, maar gun je adoptie merel wel even wat wurmpjes voor zijn kroost. Deel je tuin en biedt een alternatief voor je merel zoals een stukje tuin omspitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wormen, wormen, wormen, wormen, wormen, wormen, wormen, wurmen, wurmen, wurmen wurmen wurmen
de hele dag en avond op zoek naar wurmen, onder blaadjes, plantenkluitjes, los zittende graspolletjes en onder je weet maar nooit plekjes, misschien wel 6 jongen thuis en het allerbeste voer is???
Juist!!
Maar als de jongen straks groot zijn, eten ze met pa en ma heerlijk je tuinslakken voor je op.
Wormen, slakken, maar ook kikkervisjes zijn voor de merels hoogwaardig voedsel, waarschijnlijk moeilijk te vervangen door kunstmatig voer, probeer een universeel voer, daar zitten ook veel insecten en vruchten in.