hoe en waneer kan ik het beste viooltjes zaaien?

kan ik het hele jaar door zaaien? en moet ik eerst die zaadjes drogen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
15.8K

Antwoorden (2)

Viooltjes zaai je al in juli.
Liefst in de schaduw, wel licht.
Het zaad mag NOOIT uitdrogen!.
Zaaien op een zaaibed met een goede, losse vruchtbare grond.
Of in kistjes met potgrond in de schaduw. Wel licht.
Zeer ondiep zaaien of zelfs op de grond.
Zaai je in een kistje, dan een glasplaatje er op.

Toegevoegd na 3 minuten:
De nu gewonnen zaadjes kan je eerst drogen.
Andere tijden van zaaien kan ook, maar dan zijn de violen eenjarig.
Zaai je in juli, dan zullen ze pas het tweede jaar bloeien, dus tweejarig.
Ook kan je violen op hun plaats uit laten bloeien, dan zaaien ze zich van zelf, onder de oude planten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Viooltjes kun je het beste in de maanden februari en maart zaaien in een kas. Je kunt de viooltjes dus niet het hele jaar door zaaien. Je kunt pas in de grond zaaien in de maanden juli en augustus.

je kunt de zaadjes beter laten drogen Blv. in een envelop op een schaaltje.