Ik strijd al jaren tegen zevenblad. Telkens als ik denk dat het onkruid uitgeroeid is, duikt het weer ergens in de tuin op. Wie heeft tips?

Gif is voor mij geen optie

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

De goden mogen je bijstaan, als je deze plant in je tuin ontdekt. Hij heeft een hardnekkige wortelstok en is heel moeilijk weg te krijgen. Je kan hem uittrekken, iedere keer, als een blaadje zijn kop opsteekt. Maar zelfs als er maar een klein deeltje van de wortelstok blijft steken, heb je binnen de kortste keren weer prijs. Het staat vast dat de plant het niet leuk vindt om iedere keer bij zijn kraag gevat te worden met de spitvork. Uiteindelijk zal hij zijn hebberig gedrag toch wel een beetje inbinden. Zeker als je ervoor zorgt, dat het kruid geen bladgroen kan maken. Dat is bijna de enige manier om hem binnen de perken te houden.

De eigenlijke boosdoeners zijn de Romeinen. Zij zijn komen aandragen met de plant toen ze onze contreien inpalmden. Ze gebruikten het kruid als een soort groente. In sommige streken noemen ze de plant dan ook wel eens Romeinse kervel.

dus maak van de nood een deugd en snipper de jonge blaadjes in de sla. Trouwens, waar ligt de grens tussen kruid en onkruid? Zevenblad smaakt lekker en ruikt een beetje naar peterselie. Je kan de blaadjes fijn snipperen en aan de soep toevoegen. Of je kan de blaadjes, als ze wat groter zijn, drogen en fijnmalen. Hiermee kan je dan je rauwkostschotels kruiden.

Groeten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je bent op de goede weg, want door het telkens opnieuw er uit te trekken of te spitten hou je het redelijk onder controlle. Echter de witte ondergrondse wortels breken altijd af en vormen later weer nieuwe planten, dus eigenlijk kom je er nooit echt helemaal van af. Leuk om te weten dat deze plant in Amerika veel wordt aangeplant en zeer gewaardeerd! Bij ons is dat anders het is hier het lastigste onkruid wat er is. Blijven volhouden met uittrekken dan blijft het onder controlle.