Mag je buxusstruiken of -boompjes snoeien als het heet is?

Ik heb mij laten vertellen dat je buxus alleen mag snoeien tijdens regenachtig weer, omdat ze anders zouden afsterven. Klopt dat, of mag je ze ook tijdens een zonnige periode snoeien?

Het gaat hierbij om het normale bijhouden, niet om het flink kleiner snoeien.

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Tuin
3.4K
bamibal
10 jaar geleden
Als het je eigen struiken zijn, dan wel ;-)

Het beste antwoord

Altijd wachten tot enkele donkere dagen achter elkaar en dan nog kan het mis gaan.
Buxus is eigenlijk een schaduwplant, maar veel mensen planten ze ook in de volle zon.
Er is een goede oplossing voor dit probleem, dat is vaker knippen, hoe minder je er af moet knippen, hoe minder zonnebrand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Treedt de zonnebrand ook op als je ervoor zorgt dat je enkel de takjes knipt, en daarbij de bladeren niet raakt? Ik bedoel dus dat je alle bladeren onbeschadigd laat - krijgt de plant dan ook zonnebrand?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe blauwer de lucht is hoe hoger de zonkracht, hoe meer- sneller er iets verbrandt.
Bij de buxus zijn de buitenste ( bovenste) blaadjes gewend aan het zonlicht, die daar onder zitten, zitten dus in de schaduw.
Knip je het bovenste gedeelte af, dan komt het schaduw deel in de felle zon en daardoor verbrandt het dus.

Andere antwoorden (1)

Je krijgt bruine bladpunten als je snoeit als de zon schijnt, je moet dus snoeien op een bewolkte dag en zo dat het liefst de dag erna ook bewolkt is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus afsterven doet de buxus niet snel, het gaat om het uiterlijk van het blad, het is een soort verbranden:

"Snoeien bij zonnig weer geeft verbrandingsverschijnselen.
De buxus heeft dan een zeer lange tijd nodig om weer geheel te herstellen. Mocht het na het knippen alsnog zonnig worden dan de buxus regelmatig besproeien met water om verbranding te voorkomen.
Afdekken met groeidoek (vliesdoek) is ook een mogelijkheid. Om het snoeien te vergemakkelijken kun je de planten ook eerst nat maken"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Wordt het blad ook lelijk als je alleen de takjes knipt, dus geen enkel blad doormidden knipt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je heel netjes knipt kneus je inderdaad de blaadjes niet en is de kans een stuk kleiner maar het is dan wel een heel secuur werkje. Als mijn man snoeit met donker weer krijg je nog wel bruine blaadjes maar hij moet dan ook een groot oppervlakte en kan het niet af met takjes knippen.