Hoi, iedereen ik vond deze morgen een gang achteraan in de tuin ongeveer 3a'4cm doorsnede en vroeg me af welk dier dit maakt.we wonen in het groen?

Toegevoegd na 22 uur:
er is inderdaad een gang maar geen los gewoelde aarde.
Er staan wel op 1m afstand 2 compostvaten. geen dieren in de weide omgeving wel een beekje op 8m achter de tuin.iedereen hartstikke bedankt voor de hulp.

Toegevoegd na 23 uur:
er is inderdaad een gang maar geen los gewoelde aarde.
Er staan wel op 1m afstand 2 compostvaten. geen dieren in de weide omgeving wel een beekje op 8m achter de tuin.iedereen hartstikke bedankt voor de hulp.

Toegevoegd na 23 uur:
We hadden wel tijdens de winter 2 mollen op bezoek .
Maar die zijn door een mollen vanger vakkundig verwijderd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Het beste antwoord

3 a 4 cm is een flink gat, te groot voor gewone muizen, dus mogelijk een woelrat of woelmuis, maar dan zal je ergens een berg losse grond moeten vinden, of een gewone bruine of zwarte rat.
Er moet dan wel constant voedsel in die omgeving zijn, b.v. kippen, duiven, of andere vogels.
Mogelijk hobbyvarkens, konijnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een woelmuis zoals een veldmuis kan een uitgebreid gangenstelsel als hol hebben, waarbij je soms alleen maar een ingang of een gang vindt. Vaak zie dan wel dat evt. begroeiing er omheen keurig kortgehouden wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En je bedoelt voer voor kippen/varkens enzovoorts mag ik hopen ;-)
*ziet ineens gigantische ratten voor zich die levende varkens uit een tuin snaaien*
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ha, ha, je hebt me te pakken ;-)
ja als je het zo leest, kunnen zulke ratten niet door dat holletje van 4 cm. trouwens is het niet zo heel gek, ratten hebben ooit eens 13 grasparkieten, 1 valkparkiet uit mijn voliere gehaald , gedood en begraven onder de grond als wintervoorraad, zaten ook twee kikkers bij, en een week later haalden ze de kippen van hun stok en hingen aan hun strot ( hebben het overleefd)
Maar onze hobbyvarkens hebben geen last van ze.
Vandaag maar een beetje uit de zon blijven, voordat je nog meer rare dingen ziet. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:)

Andere antwoorden (3)

Een veel voorkomende graver is de mol.
11 jaar geleden
Het kan een mol zijn.
Zijn er vogels zoals kippen in de buurt? Dan kan het ook een rat zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die gaten zijn wel typisch voor een mol.
Het kan best van een mol zijn maar dan moet u toch ergens in de buurt aarde opgehoopt zien of op zijn minst een gang, dit is over een bepaalde afstand aarde die omhoog gekomen is van iets dat daar onderdoor gegraven heeft.