Tot wanneer kan ik de coniferen knippen? Of moet ik wachten tot het voorjaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Antwoorden (4)

De tijd van snoeien breekt nú aan. De sapstromen in de planten worden minder (waardoor de bladeren verkleuren en afvallen).
Het najaar en de winter zijn de beste tijden voor snoeien, omdat de wonden dan kunnen genezen voordat de planten weer uitlopen en de sapstromen weer op gang komen.
10 jaar geleden
De echte tijd om coniferen te knippen is eigenlijk wel voorbij.
De beste tijd is voor de langste dag en daarna de maand augustus.
Veel soorten kunnen vorstschade oplopen als je te laat snoeit.
Dus zou ik maar wachten tot het echt voorjaar is, dus mei-juni.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer is het de beste tijd om coniferen te snoeien?

Coniferen worden 1 of 2 keer per jaar gesnoeid: na de IJsheiligen, eind mei of begin juni, en eventueel nog een tweede keer in augustus of september. Als er later gesnoeid wordt herstelt de conifeer zich onvoldoende voordat de winter invalt. Wordt pas eind juni gesnoeid dan is 1 snoeibeurt voldoende. Alleen een haag van Leylandcipres (Cupressocyparus leylandii) heeft voor een mooie strakke vorm wat meer snoei nodig: eens per 4 tot 6 weken. Om verbranding te voorkomen kan het best gesnoeid worden op een bewolkte dag.

Om een conifeer mooi groen te houden moet de hele plant licht opvangen. Hagen, maar ook solitair staande exemplaren, worden daarom naar boven toe wat taps toelopend geknipt. Zo krijgt ook de onderzijde licht. Regelmatig snoeien is de hoofdzaak. Veel coniferen lopen slecht uit op oud hout. De strakste vorm wordt bereikt door de coniferen van begin af aan te scheren. Met een scherp mes of een (elektrische) heggeschaar worden de toppen van de twijgen verwijderd, die zich daarna weer verder zullen vertakken. De snoeischaar is daarbij met name handig om ongewenste (dikkere) vertakkingen dieper in de plant te verwijderen.

Met uitzondering van Taxus verdragen de meeste naaldconiferen zoals sparren, dennen etc. geen snoei. Daarbij wordt alleen dood, kruisend en ziek hout verwijderd, of een dubbele top.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu gaat nog net
Mag niet te warm zijn
Ze zijn gevoelig om dor te worden
Aug of sep is het beste