ik heb kikkerdril gevonden maar hoe weet ik of het nog uitkomt?

Hallo,

gister heb ik kikkerdril gevonden in de bak van onze waterval.
ik heb het hier uit moeten halen omdat het anders opgezogen zou worden door de pomp en ze dan dood zouden gaan.
ik heb het nu in een aquarium met hetzelfde water gezet maar weet niet of het nog uitkomt.
hoe weet ik dat?

groet jp

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.6K

Het beste antwoord

Gewoon in een aquariumbak of grote pot bewaren met bij voorkeur wat waterplantjes (voor zuurstof in het water) erin doen en op een warme plaats zetten niet in de felle zon en dan zie je na een tijdje afhankelijk van de temperatuur vanzelf wat gebeuren met dat dril, dan komen de eitjes uit.

Goed water verversen mag gewoon leidingwater zijn.

Kijk op de site voor verdere aanwijzingen
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gebruik een flink aquarium of nog beter een paludarium (half aquarium, half terrarium) en vul dit gedeeltelijk met het vijver- of slootwater waar de kikkervisjes vandaan komen.
Doe waterplanten in het aquarium en wat grote stenen, die gedeeltelijk boven het water uitkomen. Als ze met de metamorfose beginnen en nergens op kunnen klimmen zullen ze verdrinken.
Een goede plek voor het aquarium is buiten, in de schaduw.
Ververs het water dagelijks met water uit dezelfde vijver of sloot.
Verwijder de uitwerpselen dagelijks.
Als de kikkervisjes uit het ei komen eten ze eerst het dril waar ze uit zijn gekomen. Zodra ze los door het aquarium zwemmen schrapen ze alg van de waterplanten en eten ze dode plantaardige en dierlijke delen die in het water zweven (mits het vijver of slootwater is). Je kunt ze in dit stadium bijvoeren met schijfjes komkommer, ontdooide diepvriesspinazie, een schijfje tomaat en vissenvoer.
Als de kikkervisjes met de metamorfose beginnen (zodra de achterpootjes verschijnen) hebben ze ook vlees nodig. Je kunt hiervoor rode muggenlarven geven. Doe je dit niet dan zullen ze elkaar opeten.
Zet de kikkertjes terug zodra ze 4 pootjes en een restantje staart hebben.

Succes!