Welk dier graaft holen van 1 meter diep?

Na al ruim enkele maanden nauwelijks in mijn achtertuin geweest te zijn, vond ik van het weekend een diep schuin lopend hol in mijn tuin. +- 15 cm qua diameter en zeker 1 meter diep!
Welk dier kan dat geweest zijn?

Ik woon in de binnenstad, dus echt natuurgebieden zijn niet in de buurt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
21.2K

Het beste antwoord

als er op het einde van de gang een kamer is , met droog gras en haar dan is het hoogst waarschijnlijk een wentel.
dat is de kraam kamer voor jonge konijnen.
dus denk ik dan aan een uitgebroken konijn van wie de hormonen op speelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Doet denken aan een vos. Die zijn er ook in de stad. Remedie: Iets vaker in de tuin zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een hol bewoond is vind je sporen bij de ingang. Dat wordt "het hol is belopen" genoemd. Als de grond voor de ingang hard is, kan je die een beetje opruwen met de hark bijv. Als je al maanden niet in je tuin geweest bent kan het gat ook ontstaan zijn door het weglopen van veel smeltwater van de sneeuw. Ik zie niet direct verband met een of ander dier gezien de afmetingen die je omschrijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is waarschijnlijk van een konijn. Wat jij beschrijft heb ik ook met regelmaat en hier zitten konijnen. Om het tegen te gaan (want ze slopen je tuin) gooi ik het gat dicht, stamp hem aan een leg er gaas, stenen of een plank op. In het begin graven ze dan weer ergens anders maar als je het een paar keer zo hebt gedaan, geven ze de moet op en gaan naar de buren. (Niet vertellen dus).

Toegevoegd na 54 seconden:
Sorry, ze geven de moeD op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Konijnen en vossen hazen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook het hol van een bunzing zijn. Die zij niet zo groot. Ze komen ook in de stad voor. Wij hadden er 2 jaar geleden een in de tuin (Wikipedia: de bunzing graaft vaak zijn eigen hol, maar kan ook een verlaten konijnenhol in gebruik nemen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op die foto ziet hij er zooo schattig uit!! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wikipedia raadplegen lost veel vragen op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja., maar niet alle. Deze bijvoorbeeld niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een bunzing zoekt liever kleine rommelige plaatsen op.
hij kan wel een hol overnemen maar zal nooit een pijp (met een diameter van 15cm) graven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wie weet hoe rommelig die tuin is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En die kans is vrij groot, als je maaaaanden niet in je tuin komt!
In mijn tuin was ook een onverklaarbaar gat van ongeveer dezelfde doorsnee. Met baksteen en gaas afgesloten. Uiteindelijk bleek het een grondverzakking te zijn veroorzaakt door een oude leiding/afvoer/put of iets dergelijks.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat dat van een konijn is. Misschien zijn je buren er wel sinds kort eentje kwijt.