Kan ik mijn zandfilter ombouwen tot een beatfilter voor mijn vijver?

Heb een zandfilter die regelmatig zand de vijver inblaast. Nu zat ik te denken als ik hem leeg maak en er kaldnes in doe, heb ik dan het zelfde effect?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Antwoorden (1)

Het filteren van een vijver met vervuilende vissen, kan op verschillende manieren.
Mechanisch en biologisch.
Een zandfilter is vooral mechanisch, ook alle drukfilters en filters die je zeer regelmatig moet schoonmaken.
Dit soort filters haalt een groot deel van het zwevende vuil uit het water.
Er wordt in een korte tijd veel water door de filter gepompt.
je kunt je zandfilter dan wel ombouwen, maar het blijft een mechanische filter.
Alleen het terugspoelen van zand heb je niet meer.

Een biologische filter is wat inhoud betreft veel groter, de weg van het water door de compartimenten is langer, de doorstroming veel trager.
Het vuil wordt gevangen, en bacteriën, zowel aërobe als wel anaërobe, zorgen voor de afbraak van organisch materiaal en het omzetten van afvalstoffen in het water.