hoe lang moeten takken van een boom drogen?

Toegevoegd na 25 minuten:
Hoe lang moeten b.v. wilgentakken, dikte zeg maar tot 1,5 cm drogen? Ik wil ze gebruiken als sierornamenten in huis. En hoe lang is de droogtijd voor dennetakken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
8.6K

Antwoorden (1)

Dat is afhankelijk van de omgevingstemperatuur, bij 20 graden gaat het drogen immers sneller dan met 10 graden.
Hardere houtsoorten drogen langzamer dan zachte houtsoorten, dat heeft te maken met het structuur van het hout.
Mijn wederhelft gebruikt ook veel wilgentakken voor haar knutsel projecten.
Zij hangt ze op zolder neer, en zo nu en dan controleert zij of ze droog genoeg zijn.
Ter controle buigt zij ze dubbel, breken ze gemakkelijk dan zijn ze droog genoeg.
Het duurt toch vrij lang nog ( ettelijke weken ) voordat ze echt door en door droog zijn.
Maar als ze toch als sier ornament in de kamer komen te staan, dan hoeven ze niet echt kurkdroog te zijn, ze drogen in de kamer wel verder.
Ze moeten gewoon droog genoeg zijn om er mee te kunnen werken.