Rugbladblazer start en loopt goed, maar als ik hem daarna uit zet start hij niet meer. Wat kan ik doen om dit te verhelpen?

als ik een tijdje heb geblazen en hem daarna uitzet, wil hij daarna niet meer starten.
Hij is niet verzopen want dat heb ik al gecontroleerd.
Het is een 2 takt en ik doe er altijd Aspen 2 in.
Hij vonkt goed en compressie is ook goed.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Antwoorden (1)

1. _Hoe_ heb je vastgesteld dat hij niet verzopen was?

2. Je hebt dit vermoedelijk al meerdere keren meegemaakt (anders zou je er hier nog geen vraag over stellen), en ook: de blazer is niet definitief uitgevallen, mogen wij veronderstellen. Hij doet het dus intussen weer wel, maar hij is vaak niet te starten kort na het uitzetten van de warme motor.

3. Dan zou je misschien kunnen denken aan ‘vapor lock’: de vorming van dampbellen in de benzinetoevoer vanaf het tankje, doordat een deel van die leiding warm wordt na het afzetten van de warme motor.
Om dat uit te testen, kun je eens proberen om de leiding af te koelen door er een met water natgemaakt doekje omheen de wikkelen, en dat doekje vochtig te houden.
Of je gebruikt een stofzuiger met de slang aan de blaaskant gekoppeld om de brandstofleiding af te koelen. Als hij dan wél wil starten, heb je denk ik de oorzaak gevonden.

4. Het zou ook nog kunnen dat er benzine in zit die je nog van vorig najaar had staan, en dat die benzine in de zomer iets teveel uitgedampt is geraakt om onder bepaalde ongunstige omstandigheden nog een goed brandstof/luchtmengsel te geven waarop de warme motor aanspringt.