Nu de herfst is aangebroken,voelen de bomen ook dat de bladeren afvallen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Het beste antwoord

In de winter is het koud en donker. De boom zou doodgaan als hij in de winter zou doorgaan met het verdampen van water via de bladeren en het opzuigen van water uit de bodem. De boom zou immers bevriezen bij het verdampen en kan niet bij het bodemwater want dat is bevroren!

Om de winter te overleven moet de verdamping gestopt worden en het leven tot een minimum beperkt.

Dus heeft de boom iets slims bedacht. Door het dalen van de temperatuur voelt de boom dat het tijd wordt om het zetmeel dat in de bladeren zit, om te zetten in suiker. De suiker stuurt hij weg uit de bladeren en slaat hij op om in het voorjaar als reservevoedsel te dienen. Dan is het blad overbodig geworden.

En door het korter worden van de dagen weet hij dat het tijd is om een kurklaagje te vormen tussen de bladstelen en de takken. De meeste bladeren vallen vaak na een nacht met vorst. Er is dan in het blad een laagje ijs ontstaan tussen bladvoet en tak en wanneer dat ontdooit, valt het blad af. De blaadjes worden dus niet per se door de wind afgerukt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

De bomen gooien hun blaadjes af omdat er plaats gemaakt moet worden voor de knoppen van het volgende jaar... Kijk maar eens goed naar zo´n takje waar de bladeren van af komen... De nieuwe knoppen komen er meteen aan al...

Dus ja tuurlijk voelen de bomen dat, die zijn niet gek...
en ze spreken het niet af in een cao of zo... elke boom voelt dat voor zich...

Mooi hé Alles...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
maar xinix heeft het wel mooi gezegd toch? ;))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@jelle niet zo snel hoor... het klopt wat je zegt, maar dat sluit niet uit dat ik het juist heb...
AWM
14 jaar geleden
Precies! Hoe denk je dat een treurwilg zich voelt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk dat wist ik ook en voor mij is dat DUS een bewijs van communicatie en bewustzijn veel hoger dan wij durven te vermoeden... vandaar...
En of dat pijn doet! Al die afvalligen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de boom wordt een beetje licht in zijn hoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk niet op de manier die je bedoelt. Om te voelen hebt je een systeem nodig dat die veranderingen kan registreren & je moet een systeem hebben dat die registratie bewust maakt.

We weten dat planten systemen hebben om te 'voelen' dat een deel van de plant weg is. (Zo wordt bv de sapstroom anders als een deel van de struik weg geknipt wordt). Maar die systemen zijn zeer onbewust (Te vergelijken met het aanpassen van jouw bloedstroom als je eet of sport). Dus er is zeer waarschijnlijk geen bewustzijn dat de verandering registreert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bomen voelen niet zoals wij voelen. Bomen nemen niets bewust waar - althans, voor zover wij weten.

Voor zover we weten, zijn bomen net machines. Alles gebeurt volautomatisch. Weliswaar uitermate complex, maar toch: als een goedgeprogrammeerde robot.

De bladeren vallen af omdat de boom merkt dat de dagen korter worden, de temperatuur daalt, en de bladeren al een hele tijd aan de boom zitten.

De reden voor het laten vallen van de bladeren is dat de waterpomp, die het water vanuit de wortels omhoogpompt, niet werkt als het te koud is. Bladeren verdampen echter altijd water. De boom zou dus uitdrogen als het koud wordt en de bladeren er nog aan zouden zitten.

Om dat te voorkomen worden de bladeren afgeworpen. Da's weliswaar kapitaalvernietiging: met de bladeren gaan veel voedingsstoffen en bouwmaterialen verloren, die komend voorjaar weer moeizaam via de wortels moeten worden opgenomen. Maar da's beter dan uitdrogen doordat 's winters de bladeren wel verdampen, maar de wortels niet kunnen aanvullen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Vraag het Irene.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als de temperatuur daald in het najaar trekt een boom zyn bladgroenkorrels uit zyn bladeren,die worden bruin,sterven af en vallen.in het voorjaar perst leidt ie ze naar de knop en groeit er weer een nieuw blad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weet ik niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zoals wij niks voelen als we haren verliezen, merkt een boom er ook niks van als hij blaadjes laat vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de evolutie zijn er altijd opnieuw aanpassingen geweest en de best aangepaste boom overleeft.
Toch zijn er ook genoeg bomen die wel hun blad behouden!
Al deze bomen komen uit een ander land met een ander klimaat.
Uitzondering is de Hulst, deze is inheems in ons land.
Bomen/struiken die wel hun blad behouden in de winter hebben speciaal aangepast blad, waardoor ze in de winter weinig water verdampen.
Hun blad is meestal hard en leerachtig.
In extreme koude winters gaan vaak toch veel wintergroen bomen en struiken dood, niet omdat ze bevriezen, maar omdat ze uitdrogen door de verdamping.
In de bevroren grond kunnen ze geen water meer opnemen.
Bij bladverliezende bomen is het vooral de daglichtlengte die bepaalt wanneer het blad er afvalt en een beetje is het ook genetisch bepaald.
Het laten vallen van het blad is dus een aanpassing voor de komende winter, ooit bepaalt door de evolutie.