hoe kan men een Trachycarpus Fortunei vermeerderen, hoe zien de zaadjes eruit en wat (en wanneer) moet men ermee doen om nieuwe boom te bekomen?

Ik heb al een boom ,zelfs meerdere maar zie niet waar de zaadjes zijn, hoe ze eruitzien en wat ik ermee moet doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
7.5K

Het beste antwoord

De Trachycarpuspalm (foto) is tweehuizig: je hebt afzonderlijke mannelijke en vrouwelijke planten. Een alleenstaande palmboom Trachycarpus fortunei kan nooit zichzelf vermeerderen of vermeerderd worden. Stekken en dergelijke kan niet. Een mannelijke Trachycarpus kan geen zaden aanmaken, enkel stuifmeel verspreiden. Een vrouwelijke Trachycarpus kan vruchtjes en zaden aanmaken, doch enkel mits bestuiving door een mannelijke palm. Een bloem afsnoeien van een mannelijke Trachycarpus, en boven in de vrouwelijke bloemende Trachycarpus vastklemmen tussen de bladstelen kan wel een oplossing bieden.

Je kan aan de Trachycarpusbloemen zelf moeilijk zien welk geslacht de palm heeft (doch het is mogelijk: zie verderop deze pagina). Doch als je meerdere palmen op dezelfde standplaats hebt, dan kan je aan de bloemknoppen zien welk geslacht de palm heeft. Mannelijke bloemknoppen zie je eerst, slechts een paar dagen later zie je de vrouwelijke bloemknop. Let er wel voor op, indien de palmen niet dezelfde standplaats hebben, dat een verschillend microklimaat de timing van de bloemvorming niet beïnvloedt. Ook is de mannelijke bloemknop breder, en deze vertakt zich breder dan de vrouwelijke bloem, die kleiner en smaller blijft. Kort gezegd: de vrouwelijke bloem is iets later en smaller. De vrouwelijke Trachycarpus vormt pas enkele jaren later bloemen dan een even oude mannelijke Trachycarpus.

Houd rekening met de uitzonderlijke warme en zonnige april die we in 2007 hadden, de volgende jaren zullen de bloemen op dezelfde datum niet noodzakelijk even ver uit zijn, hoewel veel afhangt van het plaatselijk microklimaat op de standplaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiterst compleet en volledig antwoord.
Bedankt!