composthoop rond stam van boom

Hallo,

Kan het schadelijk zijn voor een boom om een composthoop aan te leggen rond de stam van die boom?
Ik vermoed het wel maar toch graag zekerheid.
Bedankt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
4.8K

Het beste antwoord

Het ligt wel aan de soort boom of hij hier wel tegen kan.
Een wilg geeft er niet om, en gaat zelfs wortels maken in de composhoop.
Maar voor veel bomen is het niet goed en kunnen er zelfs aan dood gaan.
Dat komt, omdat de stam een bovengronds gedeelte is van de boom en er niet op in gesteld is om onder de grond te zitten.
Wil je een echte goede composthoop, graaf dan een gat van 1x1x1mdiep en gooi hier steeds je tuin/groente afval in.
Omdat het grotendeels uit water bestaat en het verder verteert, kan je er erg veel in gooien en je ziet er niet van
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het kan voor de meeste bomen al schadelijk zijn als je een hoop oud blad om de stam laat liggen doordat de grond verzuurd. Een composthoop om een boom heen is dus zeker niet aan te bevelen. De bast van een boom moet ook kunnen ademen, anders sterft hij langzaam maar zeker af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan op zich niet heel veel kwaad. Feitelijk staan de meeste bomen standaard in een grote composthoop: De grond. De meeste bomen kunnen het goed hebben en vinde het wel fijn. Echter, van sommige bomen komt blad af dat stoffen bevat die groei tegen gaan. Dus geen beukenblad of naaldboom afval erbij!

Ik heb zelf in mijn tuin een aantal planten die ik bewust op de composthoop heb gezet; Alle komkommerachten houden van kompost. Weliswaar zijn dit geen bomen, maar toch..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het rottingsproces dat plaats vindt in de composthoop lijkt me niet bevordelijk voor de gzondheid van de boom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat ligt wel aan de soort boom
bij fruitbomen doen ze dat juist wel om uitdroging te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voormij hoeft het niet ,een composthoop rondom een boom.Over het algemeen groeit of bloeit hij er niet beter van. Als je een boom plant zet hem in de juiste
grondsoort.
Een verkeerde boom op een bepaalde grondsoort of een windgevoelige aan de kust zijn redenen voor een misllukking. Kortom gezegd niet doen