Waarom blijft sneeuw op een grasveld langer liggen dan op een bestraat tuinpad?

De laatste keer dat we sneeuw hadden, was het sneller weg op mijn tuinpad dan in het gras, terwijl er niet op gelopen was.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
3.9K

Het beste antwoord

Gras isoleert beter dan gras en er is warmte nodig om sneeuw te laten smelten en gras geeft dat niet zo snel door als een tegelpad of trottoir, daarom dat je die verschillen zo ziet...

Toegevoegd na 14 minuten:
En het zou heel goed te maken kunnen hebben met het oppervlak dat veel groter is met die stoep... Tussen de grassprietjes is droge lucht, en droge lucht is de beste isolator...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Sneeuw blijft vaak beter en langer liggen op gras dan op een kale (stenen) ondergrond. De belangrijkste reden daarvoor is het effect van de ondergrondwarmte.

Op de straat of op de stoep wordt de sneeuw vaak door de ondergrondwarmte aangevreten. Door het smelten koelt de ondergrond ook weer af, zodat deze sneeuwvernietigende werking op een gegeven moment stopt.

Bij sneeuw op gras is er vaak geen direct contact met het aardoppervlak, waardoor minder warmte wordt afgegeven en de sneeuw langer blijft liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder het gras zit de vorst dieper in de grond..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gesteente of ijzer geleid beter warme dus warmt het sneller op onder invloed van zon en temperatuur.
Grond en zand e.d geleid minder warmte en de structuur is losser ,dus blijft het koeler zodoende dat daar ook langer sneeuw op blijft liggen.