We hebben een dode witte duif gevonden gering met geel en rood (plstc)bandje geen nummer. Moet de eigenaar hier niet van op de hoogte gebracht worden?

Ik heb al gezocht maar overal vragen ze een nummer en hij is niet genummerd. Om de ene pootje zit een geel plastic ringetje en om de andere een rood ringetje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.8K

Antwoorden (3)

Breng hem naar een dierenarts of dierenasiel ? die hebben misschien een idee wat die ringen betekenen.?
of vraag het een lokale duivenvereniging ?
12 jaar geleden
Er is een site voor duivenliefhebbers waar regelmatig eigenaars worden opgespoord. Je kunt hun vragen wat te doen, ben bang dat zonder een nr op de ring er geen eigenaar op te sporen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U kunt de dode duif, althans de ringnummers ervan, op de onderstaande site invullen.
De gegevens worden dan door gestuurd naar de eigenaar. En de eigenaar is verplicht te reageren.

Dus wanneer u een keer een levende duif mocht aantreffen en die voer en drinken aanbied, dan kunt u de zelfde site gebruiken om de eigenaar te waarschuwen.

http://www.npo.nl/duif-gevonden//

Toegevoegd na 8 minuten:
Misschien kunnen zij u ook verder helpen wanneer er verder geen nummers op de ringen staan.

De kleur van een ring kan aangeven in welk jaar de duif uitgevlogen is. Maar er zijn ook projecten in Nederland waarbij vogels kleurringen krijgen met als enige doel dat mensen deze vogels terug melden wanneer er een gezien wordt. Dat wordt inmiddels gedaan met huismussen, meeuwen, aalscholvers en zo nog het een en ander.
Misschien dus ook met sierduiven.

Onderstaande site helpt u verder wanneer u een gekleurringde gekweekte vogel hebt gevonden:
http://www.vogeltrekstation.nl/ring-gevonden/kweekvogels

Toegevoegd na 14 minuten:
Als laatste redmiddel kunt u ook het vogeltrekstation zelf benaderen via e-mail. (info@vogeltrekstation.nl)

Maar ik vermoed, wanneer er helemaal niets op de ring terug te vinden is, dat iemand in de omgeving de eigen duiven provisorisch kan hebben geringd.
Denkt het vogeltrekstation dat ook, dan kunt u in het lokale krantje een oproep met foto plaatsen voor de eigenaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
de duif heeft geen ringnummers, dus er valt weinig door te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je. Ik heb het gezien, vandaar de aanvulling.
Rieneke1
12 jaar geleden
ook het vogeltrekstation heeft er niets aan.
ook die willen een nummer zien.
geringde ongenummerde dode duiven gaan bij ons rechtstreeks de vriezer in. betreft het een bijzondere sierduif, dan maken we een aantekening in het gevonden-boek. evenzogoed een plusje voor je opzoekwerk, en de site van het npo is handig ingeval je wel een nummer hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk inderdaad niet dat vogeltrekstation zal kunnen zeggen waar de eigenaar te achterhalen is, maar ze hebben misschien eerder dit soort gevallen mee gemaakt waardoor de zouden kunnen weten hoe een duif aan kleurringen komt zonder dat er tekens op staan. Het kan zijn dat iemand zelf aan het ringen is gegaan. In dat geval zou het iemand uit de directe omgeving kunnen zijn, want zonder de juiste ringen mag je niet aan wedstrijden mee doen. Vandaar de laatste tip om in de lokale krant een oproep met foto te zetten. Maar verplicht ben je voor zover ik weet niet om een geringde dode vogel terug te melden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor de + !
Waar werk jij ?
Rieneke1
12 jaar geleden
dierenambulance en vogelasiel regio leiden.
met erg veel plezier trouwens.
deze zomer weer heel wat kinders grootgebracht :)