moet je voor een klein wespennest ook al een verdelger bellen?

in het tuinspeelhuis van mijn kinderen zit een korf van ong 10 cm. er zitten maar een paar wespen bij. hoe kom ik hier vanaf, en is dit al een klus voor een verdelger, of kan mijn man dit zelf nog doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
6.7K

Het beste antwoord

Laatst zag ik een filmpje op youtube waarin wespen werden bestreden op een vrij simpele en relatief veilige en milieuvriendelijke manier: met een waterpistool, afwasmiddel en water.
Het voordeel is dat je geen gevaarlijke giffen hoeft te gebruiken en niet dichtbij hoeft te komen.

Men neme een waterpistool (liefst een supersoaker o.i.d.), afwasmiddel en een beetje warm water.
Maak een sopje en vul het waterpistool hiermee. Houdt een veilige afstand aan en spuit op het nest en de wespen.

Ik moet erbij zeggen dat ik het nog niet uitgeprobeerd hebt maar het lijkt me de moeite van het proberen waard. Het lijkt me geen overbodige luxe om vooraf bedekkende kleding aan te trekken, ramen en deuren gesloten te houden en kinderen en huisdieren uit de te buurt houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik zou een verdelger bellen want die paar wespen zijn de soort van eerste belangrijke werkers na de koninging die maken het nest groter terwijl de koninging MEER EITJES lecht heb ps werkstuk over wespen gehouden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou me gewoon goed aankleden, dikke handschoenen aandoen en het hele geval zo de kliko ingooien. Je bent een hoop geld kwijt als je een bedrijf laat komen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het laten weghalen door een verdelger , dat is wel zo veilig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt dit zelf doen. Zie daarvoor de eerste link.
Daarnaast heb ik nog gehoord dat sommige gemeentes dit doen.
En anders even een imker of een gespecialiseerd bedrijf bellen.
Veel succes ermee ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, met een klein nestje kun je dit veilig zelf doen.
Tja ik zou voor de zekerheid professionele hulp inschakelen.
Maar ik heb iets gevonden wat je misschien wel kan helpen, zie link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha ik was net een minuut sneller =)
als je je man niet aardig vind kan ie het zelf doen :)

een klein nest is makkelijk zelf weg te halen hoor.

meer info bij de link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:))
dank je
Ha, die Baylisme;

Ik heb bijna elk voorjaar wel een wespennestje in een spouwmuur. Door die bij de eerste tekenen van nieuwe bewoners via de ventilatiegaten te besproeien met een bestrijdingsmiddel hebben we er meestal de rest van het seizoen geen last meer van. Wel doen na zonsondergang, want dan liggen die lieverdjes in bed en is de kans op steken het kleinst en de kans dat het spul zijn doel bereikt het grootst. Sommige gemeentes willen wespennesten ook nog wel voor je weghalen, maar steeds vaker wordt dit aan verdelgers overgelaten en mag jij dan de rekening dokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de avond een schaal inzetten die je vult met ammonia en het huisje dichthouden.dan ben je ze de andere dag meteen kwijt.Heb het hier ook in de voorpui gedaan met schildersammonia 20%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleine wespennesten ter grootte van en appel of een flinke grapefruit die op een goed bereikbare plaats zitten, kun je uitstekend zelf weghalen. We hebben dat al meerdere keren gedaan.

Wel wachten tot het flink is gaan schemeren / bijna donker is (of 's morgens heeeel erg vroeg) als alle wespen naar verwachting binnen zijn. Dan het gif er in spuiten, en de dagen erna zal het alleen nog dooie wespen regenen. De restanten van het nest kun je dan eenvoudig verwijderen.

Pak je wel heel goed in (wij trekken meestal het motorpak incusief helm en handschoenen aan), dan loop je het minste risico, maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit een wesp tijdig het hazenpad zien kiezen als ze in hun slaap overvallen worden.