Kun je gemalen eierschalen gebruiken voor je tuin in plaats van kalk?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
5.7K
SimonV
7 jaar geleden
Ja, dat kan.
Eierschalen bevatten veel kalk en kun je dus in de tuin strooien als de grond meer kalk nodig heeft. Maak de eierschalen fijn en strooi ze bij planten die van kalk houden. Ook deze maand kun je nog kalk strooien in border en moestuin. Let wel op, want niet alle planten houden van kalk. https://www.vtwonen.nl/tuinieren/tuininspiratie/eierschalen-in-de-tuin/
Rieneke1
7 jaar geleden
Voor de tuin weet ik het niet, maar in de wormenbak alleen schalen van rauwe eieren,
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je in deze van het jaar fijn gemalen eierschalen strooit, pikken de vogeltjes er ook nog van, en leggen die ook hardere schalen.
beter voor de kwaliteit van de eieren

Het beste antwoord

Jazeker, dit is een van die trucjes om milieuvriendelijk ook nog eens op je portemonnee te letten: niets uitgeven en gebruiken wat je toch al hebt!

Anti - slak
Ik had dit moeten weten toen al mijn prachtige Hortensia's opgevroten werden door naaktslakken (er schuilt een moordenaar in mij).

Ook op je composthoop is het zeer bruikbaar.

In de link nog veel meer tips.
Succes ermee.

Toegevoegd na 14 minuten:
-Geen idee of je ook nog kippen hebt? Blijkt dat deze beestjes heel fijn gemalen eierschalen erg lekker vinden: gratis kippenvoer. Niet zo in het kippenhok gooien anders eet de kip voortaan direct het ei op! (bron)

-In plaats van een goede aanvulling op het kippenrantsoen kunnen de schalen ook dienst doen als plantenvoedsel. Eierschalen zijn een organisch materiaal dat rijk is aan dezelfde mineralen, dat beendermeel zo waardevol maakt voor de tuin.

http://de-gulle-aarde.blogspot.nl/2012/03/hergebruik-van-de-eierschaal.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je een moestuin hebt en/of een composthoop dan zijn de eierschalen prima inzetbaar. Ook in de gewone tuin trouwens. Eierschalen bevatten veel kalk en zijn daarom heel goed te gebruiken voor de vorming van compost. In plaats van kalk te strooien, kun je eierschalen gebruiken. Heb je tere plantjes in de tuin, die gewild zijn bij rupsen en slakken, dan kun je er wat klein gemaakte eierschalen omheen strooien. Deze beestjes vinden dat geen fijn gevoel aan hun lijfje en zullen niet terugkomen
fremar