Een deel van de narcissen bloeit dit jaar niet. Het zijn iele plantjes. Wat kan ik doen zodat ze volgend jaar wel volop bloeien?

Toegevoegd na 4 dagen:
Prima reacties maar nog geen antwoord op de vraag wat ik er aan kan doen dat ze volgend jaar wel weer gaan bloeien. Ja ik kan ze weggooien(100 stuks) en nieuwe kopen onder het mom dat het niet zoveel kost. Maar is daar geen andere oplossing voor??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
8.9K

Het beste antwoord

Heel veel grond is minder geschikt voor bloembollen, hierdoor worden de bollen zwakker en gaan ze niet meer bloeien.
Waarschijnlijk is de grond te zuur en/of te voedselarm.
De perioden na de bloei van de narcis, gaat deze bol blad vormen, juist in deze perioden moet ook de bol groter en meer worden, als dat niet lukt worden de bollen ieder jaar juist kleiner.
Het is ook heel belangrijk dat de bollen helemaal kunnen uitgroeien en afsterven, te vroeg het blad er af knippen omdat het zo slordig staat, verzwakt de bol en geven daarna ook geen bloemen meer.
Heel vaak zie je in tuinen met veel bomen en/of struiken , de narcissen ieder jaar minder worden, dat komt, doordat de wortels er van alle voeding weg nemen en er voor de bollen te weinig overblijft.
Zoek een nieuwe plek in je tuin en plant in de herfst nieuwe bollen en geef deze als ze na de bloei veel blad vormen af en toe mest (geen koemest)
b.v. culterra, dat is een krachtig werkende natuurmest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (4)

Mogelijk dat je wat voeding moet geven. Dit kan met organische mest (koemestkorrels) of met kunst mest.
Bij gebruik van koemest moet je optijd beginnen.
Als je ze vorig jaar hebr gepoot staan ze mogelijk te diep.
Verder zijn klimatologische omstandigheden oo van invloed. Het ene jaar is beter danhet andere.
Check in elk geval je grond op structuur en vruchtbaarheid, zijn he alleen de bloemen en groeit de rest goed dan moet je het in een andere richting zoeken wanr dan is je bodem goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de narcissen uitgebloeid zijn, de bollen uit de grond halen. De kwaliteit van de bol (ook de nieuw gevormde) wordt steeds minder.
Koemestkorrels in de grond voor de winter.
De meststoffen worden opgeslagen in de grond.
Nieuwe bollen kopen (narcisbollen kosten haast niets)
en poten. Geheid in het voorjaar weer volop succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel veel soorten narcissen bloeien om de twee jaar. De bollen worden gemengd en als je die plant, krijg je bollen met twee blaadjes én bollen met twee blaadjes en een bloem. Doordat die gemengd staan, zie je dat niet. Het zou dus kunnen dat jij wat veel bollen hebt die dit jaar geen bloem geven, maar je zal volgen jaar des te meer bloei hebben.
Je laat de plantjes best wat verdorren. Knip ze daarna af, even boven de grond. Je moet de bollen niet uit de grond halen, want narcissen zijn winterhard.
In de winter maken de bollen "jonkies" aan, en zo krijg je elk jaar wat meer narcissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
narcissen na enkele (10 jaar) opgraven (het is opvallend hoe 'omhoog' ze zijn gekomen, met veel kleine bollen eromheen):
- ze één voor één DIEP planten -> 15 cm diep en 15 cm uit elkaar
Na enkele jaren moeten ze dan weer bloeien (en kunnen ze ook weer een heel aantal jaren blijven zitten).
Ik heb dit geprobeerd enkele jaren geleden, en ik krijg stilaan terug bloemen.
-- Als ze 'te hoog' zijn gekomen onder de grond,
-> door het groeien door de jaren heen,
-> meestal ook doordat ze te dicht werden geplant 'omdat dat mooi is', ken je dat ? :)
dan krijgen de wortels te weinig vocht en bloeien ze na enkele jaren niet meer ...
(ook het loof laten zitten na de bloei natuurlijk, maar dat deed ik)