Werken drukfilters ook goed als biologische filtering?

Natuurlijk zijn bijvoorbeeld een meerkamerfilter vele malen beter.
Maar ik vraag me af of een drukfilter ook goed biologisch kan filteren?
En zo niet kan er iets gedaan worden (bijvoorbeeld beluchting) om dit wel goed te laten werken?

Johny,

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een meerkamerfilter is OOK een drukfilter (en allemaal onderdeel van de zg dead-end filtratie). Dus je vraag is op meer manieren te beantwoorden en (sorry) biologisch filteren is OOK voor meer uitleg vatbaar Ik zal proberen het antwoord zo op te schrijven dat je er iets aan hebt en laat het anders maar weten. Een drukfilter werkt eigenlijk alleen maar goed als de filterkoek niet samendrukbaar is (en dat is biologisch materiaal meestal wel) als je dus biologisch materiaal wilt filtreren en het gaat je om de vloeistof kun je zg filterhulpmiddelen toevoegen om de koeksamenstelling te verbeteren (bijv bij bierbrouwen om de drab te verwijderen). Gaat het je om het biologische materiaal, zoals bijv als je verse gist maakt wordt toch meestal een andere manier van scheiden gebruikt, centrifuges of complexe filterpersen. Bij een drukfilter zie ik niet goed hoe beluchting zou kunnen werken, je zet het te filteren spul onder druk dus dan kan die lucht zijn werk niet doen. Beluchten om de zaak in beweging te houden kan dus alleen bij onderdruk filtratie (zuigen aan het filteroppervlak) Tot slot, als je biologisch materiaal kwijt moet en je wilt HEEL goed filtreren (dus dat er echt niet mee komt) wordt ook vaak zg membraanfiltratie gebruikt (en dit heet dan cross-flow filtratie) laat maar weten of je hier iets aan hebt

een drukfilter is eigenlijk een mechanische filter, gebaseerd om onder druk, zwevend vuil er uit te zeven. Dat er een beperkte biologische werking is, is goed mogelijk, maar niet zo belangrijk. Immers, overal waar bacteriën aanwezig zijn, is er sprake van een( beperkte) afbraak door bacteriën. Doordat het water vrij snel onder druk door een relatief kleine filter wordt geperst, is het niet mogelijk, hier een biologische filter van te maken. Een goed werkende biologische filter is wat inhoud betreft velen malen groter en daardoor stroomt het water er minder hard doorheen. Hierdoor kan een deel van het vuil bezinken, waar de bacteriën het af kunnen breken en omzetten in andere stoffen.. Allemaal zaken die je in een drukfilter niet hebt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100