welke cactussen heb ik?

Ik heb drie cactussen en zou graag weten welke het zijn voor meer informatie.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
4.6K
Cryofiel
8 jaar geleden
Deze twee (geen drie) planten zien eruit als euphorbia's. Geen cactussen dus.

Het beste antwoord

De onderste afbeelding is in elk geval de 'Euphorbia Ingens'. Ziet er vanwege de stekels uit als een cactus, maar is familie van de 'wolfsmelkachtigen'. Van dit plantengeslacht bestaan ruim 2.300 soorten wereldwijd.
Soms zijn het ware bomen maar ze worden ook vaak geteeld als kamerplanten...de Christusdoorn ken je misschien ook wel? Dit is ook een soort ervan.

Het grote verschil met een cactus is het feit dat deze Euphorbia een melkachtig sap bevat en een cactus gewoon water. Bij beschadiging van de plant, komt dit naar buiten. Daarvandaan de naam 'wolfsmelk'. Dit witte sap is wel giftig en kan erg irriterend werken op de ogen en de huid. Doe dus altijd handschoenen aan als je hem verpot of vermeerdert. Wrijf zeker niet in je ogen en moet je hem beschadigen, draag dan in elk geval een bril...je wilt echt geen spatje hiervan in je ogen krjgen!

Toegevoegd na 30 minuten:
De bovenste is ook een Euphorbia. Ik zie dat de stekels niet op kussentjes zitten maar rechtstreeks uit het blad komen en ook dit is een kenmerk van de Euphorbia. Een cactus heeft een soort kussenvormig knobbeltje of bladkussen waaruit de stekels groeien.

Het is dus een succulent of vetplant en heeft weinig verzorging nodig. Hij houdt van warmte en zon en wees spaarzaam met water. Zorg dat hij goed afwatert en de wortels niet nat blijven. Geef alleen wat water als de kluit volkomen droog is. Als het erg warm is in de zomer, giet hem dan om de 2 weken en het liefst met water dat op kamertemperatuur is of regenwater. Vanaf november tot maart is 1x weinig water geven genoeg. Vermeerderen doe je in de lente. Houdt het afgesneden stukje wel eerst onder water zodat het melksap eruit vloeien kan en stelpt. Laat het stukje dan zo'n 2 weekjes drogen in de schaduw, voor je het in cactusgrond plant. Als er wortels aan zijn gekomen kan je dan pas water geven.

Toegevoegd na 48 minuten:
De bovenste is eveneens een Euphorbia, omdat de stekels direct uit het blad/stam groeien. Bij een cactus groeien ze namelijk uit een soort kussenvormige knobbels of een bladkussen. Welke soort het precies is weet ik niet maar de 'Ingens' is het niet zo te zien. Deze groeit als een zuil rechtop en krijgt daarop vertakkingen die hem in de natuur als een boom van wel 10-12 meter eruit laten zien. De naam 'Ingens' betekent namelijk ' reusachtig/ enorm groot'.
amc
8 jaar geleden
amc
8 jaar geleden
Oeps, ik zie dat ik iets dubbel heb gezet. Ik moest iets aanpassen en dat ging fout...sorry!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heel erg bedankt!