Hoe oud wordt een Wisteria? De mijne is in 1947 geplant en lijkt nu voor de helft dood. Heeft paar jaar soort bonen gegeven. Of nu vorstschade?

De wisteria heeft jaren uitbundig gebloeid, en t snoeien is ook goed bijgehouden. Laatste jaren lijkt de bloei steeds minder. Sinds 3 jaar groeide in het najaar een grote boon (lijkt op snijboon). Zou dit zijn geweest om voor nakomeling te zorgen?

Nu dit jaar is een van de hoofdtakken afgestorven en n heel groot deel van alle kleinere takken geeft geen bloem én blad meer; waarschijnlijk dus ook dood. Het kan ook met de vorst te maken hebben gehad natuurlijk, maar steeds meer denk ik dat deze geweldige plant aan t eind van zijn levensduur is. Weet iemand hier meer over?

Alvast heel erg bedankt voor t meedenken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
4K

Antwoorden (2)

De Wisteria is volgens veel websites een klimplant die lang leeft, maar hoe lang, dat valt nog niet mee. Op een Engelstalig website vind ik een levensduur van rond de 50 jaar (zie link). Wat dat betreft zou het goed kunnen dat jouw Wisteria aan het eind van zijn dagen is gekomen.
Overigens sterven er wel vaker takken af zonder dat dat hoeft te betekenen dat je Wisteria dood gaat.

Het maken van platte, harige boontjes is de normale wijze waarop de Wisteria zaad verspreidt.

Verder is de vorst deze winter zo streng geweest op sommige plaatsen, dat er vanalles is doodgevroren. Mijn Wisteria heeft na 20 jaar de geest gegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Wisteria uit 1947 is wel heel erg oud!!
Zeer oud!
Zie ook het antwoord van Stippel.
Soms gaan bomen/ struiken plotseling na velen jaren zaden geven en dat betekent eigenlijk altijd het begin van het einde.
Snel nog even voor nakomelingen zorgen, voordat ze dood gaan.
Ook de afgelopen winter heeft er geen goed aan gedaan, maar ja, als je er al 65 jaar staat, heb je wel koudere winters meegemaakt en ook die overleeft.
Ben bang, dat deze hoogbejaarde blauwe regen, nu toch uitgeregend is ;-)