Vroeger werd er sloorbiet geteeld als voedsel voor dieren. Sloorbiet zal wellicht een kempisch dialect zijn. Weet er nog iemand wat dat is? (ev foto).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1K

Het beste antwoord

Als het als voedsel voor dieren werd gebruikt was het inderdaad misschien voederbiet. Zie bron over voederbiet.
Tegenwoordig vaak vervangen door mais.

Echter kan ik nergens vinden dat de naam sloorbiet gebruikt wordt voor voederbiet in een dialect. Wel wordt de naam sloorbiet gebruikt voor koolraap. Koolraap werd verbouwd voor zowel menselijke consumptie als ook veevoeder. Zie bron over koolraap.
Alleen plaatselijk ergens in Vlaanderen noemde men koolraap "sloorbiet." Zie kaartje in derde bron.

Dat het hier om koolraap gaat lijkt me dus waarschijnlijker dan dat het om voederbiet gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Bij mijn familie in Zeeland noemden ze het voederbieten.

Lijkt wat op een suikerbiet