Waarom gaat een rups als hij aan een draadje hangt steeds met kleine schokjes naar beneden?

Ik zag laatst in de tuin een rups aan een draadje hangen en opeens ging hij met schokjes van 1 cm. naar beneden. Hoe kan dat? waarom gaat dit niet geleidelijk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

Tijdens de evolutie heeft ieder dier en plant zich telkens weer zo aangepast dat het kon overleven. Rupsen hebben hierdoor vaak heel bijzondere kleuren en vormen gekregen, waardoor bijv. de vogels ze niet kunnen ontdekken. Als een rups niet op een rups lijkt, heb je een grotere overlevingskans. Een van de andere trucjes van veel soorten rupsen, is je anders bewegen dan een vogel van een rups zou verwachten. Als je in kleine schokjes naar beneden gaat dan lijk je voor een vogel minder op een rups, want die verwacht van een rups een kruipende golfbeweging. Door je te laten zakken aan een draadje lijk je al meer op een spin dan op een rups, dus ook dat is al een truc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als jij moet poepen komen jouw persingen toch ook in schokjes? Ook niet als een constante vloeiende lijn? Is volgens mij hetzelfde principe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lotje toch, als jij aan een draadje hangt poep je toch ook niet!